Reklama

Andrea Mantegna w 500. rocznicę śmierci

W minionym roku wydarzeniem na skalę światową były uroczyste obchody we Włoszech 500. rocznicy śmierci malarza włoskiego quattrocento (wiek XV) - Andrei Mantegny (1430-1506)

Niedziela Ogólnopolska 1/2007, str. 22-23

La Camera degli Sposi

La Camera degli Sposi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrea Mantegna - to wspaniały i niezwykły malarz. Jego osobowość artystyczna wydaje się i dziś bardzo nowoczesna, nie tylko w czasach renesansu, kiedy tworzył w sposób prekursorski i oryginalny. Siły jego sztuki nie zniszczył czas. Mantegna podlegał wielu fascynacjom. Interesował go początkowo człowiek widziany jako rzeźba antyczna, bo antyk był właśnie jedną z jego pasji.W miarę upływu czasu takie rzeźbiarskie, nieco twarde przedstawienie postaci ludzkiej uległo złagodnieniu.
Antyk - świat miniony, niejako utracony - Mantegna kreuje na nowo w duchu romantycznym. W jego malarstwie występują ruiny antyczne, fragmenty, a nawet szczątki posągów z minionej epoki świetności czasów rzymskich. Jak ulubiona fraza muzyczna.
Typowymi przykładami mogą być tu dwa wizerunki św. Sebastiana ze zbiorów Wiednia i z paryskiego Luwru. Bardzo wyrazistymi przykładami, będącymi jedyną w XV wieku próbą rekonstrukcji świata starożytnego z naukową dokładnością, są ogromne kompozycje (dziewięć) „Triumfu Cezara”. To monumentalny pochód żołnierzy i jeńców (dziś w zbiorach królewskich w Anglii).
Jeszcze jedną z wielu pasji Mantegny była perspektywa. Takim wspaniałym studium perspektywy jest np. „Modlitwa w Ogrójcu” (dziś w National Gallery w Londynie). Tak też w scenie „Zaśnięcia Maryi” artysta ukaże nam przez okno studium pejzażu - w pastelowych kolorach, w bezbłędnym ujęciu perspektywicznym.
Nigdy jednak poszukiwania nie zaćmiły w dziełach Mantegny treści duchowych.
Najbardziej znanym całemu światu dziełem tego artysty jest „Christo Morto” - Zmarły Chrystus ze zbiorów Pinakoteki Brera w Mediolanie. Chrystus zmarły leży na marmurowej ławie i ukazany jest w niewiarygodnym skrócie - od stóp z widocznymi śladami ich przebicia. Ciało Chrystusa częściowo spowite jest białym, pofałdowanym całunem. Oblicze już posiniałe, z wyrazem umęczenia i spokoju jednocześnie, przykuwa uwagę i wzbudza dojmujący żal. Chrystusa opłakują trzy niewiasty - trzy ujęcia profilowe, wśród nich jest Przenajświętsza Matka. Obraz ten emanuje nastrojem mistycznym, trudno więc pamiętać, że ponadto jest popisem ujęcia perspektywicznego.
W swojej błyskotliwej, zawrotnej wprost karierze artystycznej, której tu nie charakteryzuję, Mantegna w pewnym okresie zostaje malarzem dworu Gonzagów w Mantui. Powstają wtedy malarskie freski w delikatnym kolorycie i łagodnym wyrazie. Poznajemy tu jeszcze inne cechy talentu wielkiego mistrza.
W jednej z komnat, nazywanej „Camera degli Sposi” (czyli w sypialni), na ścianie prawej przedstawia w sposób, który uznano za najlepszy, ważne wydarzenie dla rodziny książęcej Gonzaga. Można by zatytułować te sceny: „Czytanie listu z zapowiedzią wizyty” - chodzi o wizytę kard. Franciszka Gonzagi. Jest to moment, kiedy zebrani dowiadują się o tej nowinie. Gonzagowie zostali przedstawieni w sposób godny, naturalny i wytworny, jednak bez patosu. Markiz trzyma „list z zapowiedzią wizyty”, pod fotelem markiza siedzi jego pies, w pobliżu stoi karzeł. Dalej - dziewczynka zwracająca się do markizy z pytaniem, czy może zjeść jabłko; markiza jednak zainteresowana jest listem, a jej spojrzenie zwraca się ku markizowi. Wszystkie postacie modelowane są miękko, bez tak częstej u Mantegny linearnej rzeźbiarskości. Kolory są tu pastelowe i harmonijne, a szaty pełne delikatnych ornamentów. Z tego dzieła emanuje nieuchwytny nastrój poezji i nieśmiertelności.
Jest to Mantegna, który odkrywa zasłonę, aby ukazać fragment życia renesansowego dworu z niewątpliwą dozą epickiego realizmu, ale i z zamyśleniem i melancholią.
Tyle o dworze Gonzagów, z którego pochodziła polska królowa - żona Władysława IV, a później Jana Kazimierza - Maria Ludwika z domu de Nevers (1611-67). Zawdzięczamy jej bardzo wiele, choćby sprowadzenie do Polski Panien Wizytek z Francji. W warszawskim kościele Panien Wizytek znajduje się także wizerunek krewnego królowej - markiza Alojzego Gonzagi, namalowany na zlecenie królowej przez wybitnego gdańskiego malarza Daniela Schultza (1615-83). Alojzy Gonzaga (1568-91), święty, w pewnym okresie był księciem Mantui; w Polsce otoczony jest kultem.
O Mantegnie można by pisać wiele, np. w tejże sypialni książęcej na dworze w Mantui artysta pokaże - po raz pierwszy w historii malarstwa - iluzjonistycznie namalowany otwór sklepienny, wywołując wrażenie błękitu nieba z obłokami.
Mantegna ulegał oddziaływaniu sztuki wielkiego rzeźbiarza epoki włoskiego renesansu - Donatella, szczególne znaczenie miały dlań płaskorzeźby tego artysty, które z kolei porównywano z malarstwem. Wrażenie tych dzieł znalazło odbicie w pracach graficznych Mantegny, które podziwiają pokolenia znawców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Położna ujawniła horror w Oleśnicy

2025-05-28 16:28

[ TEMATY ]

aborcja

Oleśnica

Adobe.Stock

Położna, która uczestniczyła w aborcjach w szpitalu w Oleśnicy, ujawniła szczegóły horroru trwającego za murami tej placówki.

Gizela Jagielska szkoli personel z zabijania chlorkiem potasu tłumacząc, że należy go wstrzykiwać dziecku tak długo aż jego serce przestanie bić, gdyż inaczej dziecko zacznie uciekać i trzeba będzie "kłuć jeszcze raz". Dla położnych z Oleśnicy aborcja ma być "łatwiejszą pracą" niż przyjmowanie porodów żywych dzieci. "Pacjentki" Jagielskiej robią sobie pamiątki z okazji zamordowania własnego dziecka. Inne kobiety płaczą z rozpaczy na szpitalnych korytarzach.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Chwalcie łąki umajone w drodze do Sulistrowiczek

2025-05-31 13:57

ks. Łukasz Romańczuk

Siostry ze Zgromadzenia św. Józefa w Wierzbicach zaprosiły do wspólnego pielgrzymowania do Sanktuarium NMP Matki Bożej Dobrej Rady w Sulistrowiczkach. Drogę ulicami różnych miejscowości, polami i lasami o dystansie ok. 25 km pokonuje ponad 80 osób.

Główną intencją naszego pielgrzymowania jest modlitwa za osoby poświęcone Bogu, a także o dar powołań do życia zakonnego i misyjnego. Poza tym modlimy się we wszystkich intencjach, z którymi wędrują nasi pielgrzymi - mówi s. Emmanuela Snopek CSJJ.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję