Reklama

17 stycznia 2007 - X Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce

Judaizm - wyznanie mojżeszowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy posiada niewątpliwie wiele wiadomości o religii mojżeszowej. Nie zaszkodzi jednak dorzucić do nich kilku informacji.
Obecnie żyje w Izraelu 4,7 mln Żydów. W USA jest ich 5,6 mln, a w innych krajach całego świata 3 mln.
Najważniejszym dogmatem judaizmu jest wiara w jedynego Boga oraz w szczególne wybraństwo narodu Izraela.
Zburzenie świątyni przez Rzymian w 70 r., a w 135 r. całkowite wyburzenie Jerozolimy przez cesarza Hadriana oraz wydany przez niego zakaz pobytu Żydów w wybudowanym na jej miejscu nowym, rzymsko-greckim mieście spowodowały zanik kultu świątynnego i skoncentrowanie religii wokół Biblii. Żydzi rozproszyli się po całym terenie Imperium Rzymskiego i Bliskiego Wschodu. Miejsce kapłanów zajęli rabini - „uczeni w Piśmie”, którzy odtąd gwarantowali ciągłość wiary żydowskiej. Ich dyskusje, prowadzone w Jawne ok. 100 roku po Chrystusie, zaowocowały ostatecznym ustaleniem kanonu Biblii żydowskiej oraz obowiązującej interpretacji żydowskiego prawa religijnego. W Babilonie i Aleksandrii istniały dwa współpracujące ze sobą ośrodki, które zawarły w Talmudzie - będącym rodzajem komentarza do Pięcioksięgu Mojżeszowego (Tory) - zasady judaizmu w warunkach wypędzenia. Talmud stał się wykładnią zasad w kwestiach kultu, ubioru, odżywiania się, prawa cywilnego i karnego, obowiązującego w żydowskiej wspólnocie.
W VIII wieku (767 r.) część Żydów pod przywództwem Anana ben Dawida odrzuciło Talmud, dając początek religii karaimów. W XII wieku podjęto próby racjonalistycznego uzasadnienia judaizmu. Ich ukoronowaniem był „Podręcznik błądzących” Mojżesza Majmonidesa (1136-1204) - synteza myśli żydowskiej i filozofii Arystotelesa. W XIII wieku w Hiszpanii powstała kabała, której najważniejszą księgą jest Zohar - wyraz żydowskiego mistycyzmu. W XVII i XVIII wieku nadzieje mesjańskie podtrzymywali sabataiści i frankiści, pochodzący od „mesjaszy” Sabbataja Cwi (1626-76) oraz Jakuba Franka (1726-91), z których jednak pierwszy przeszedł na islam, a drugi na chrześcijaństwo.
Wstrząsem dla judaizmu był „Traktat teologiczno-polityczny” filozofa żydowskiego Barucha Spinozy, wydany w 1670 r., który zaatakował podstawy judaizmu: objawienie, koncepcję narodu wybranego, wiarę w cuda, metodę objaśniania Biblii oraz jej Boskie autorstwo. Spinoza za swoje poglądy został wyklęty przez rodzimą gminę amsterdamską.
W XVIII wieku ortodoksyjny judaizm z ideami oświecenia i tolerancji religijnej próbował pogodzić Mojżesz Mendelssohn (1729-86). Otworzył drogę do fali konwersji na chrześcijaństwo. XIX-wieczna myśl żydowska ogniskowała się wokół dwóch tematów: odzyskania państwowości (syjonizm) oraz pogodzenia judaizmu z wymogami nowoczesnego świata. W XX wieku na skutek sukcesów kolonizacji żydowskiej w Palestynie i tragedii Holocaustu dominować zaczął nurt prosyjonistyczny. Godzenie judaizmu ze współczesnością zaowocowało powstaniem judaizmu reformowanego oraz tzw. neoortodoksji.
Tragedia zagłady wielu milionów Żydów podczas II wojny światowej (Holocaust) jest postrzegana przez wielu ortodoksyjnych Żydów jako kara za grzechy (R. Joel Teitelbaum) - przez innych jako odwrócenie się Boga od swego ludu (Martin Buber, Eliezer Berkowitz), jeszcze przez innych jako przejaw niemocy Bożej (Emil Fackenheim), skłaniający do buntu (Elie Wiesel), a nawet dowód na nieistnienie Boga (Richard Rubinstein). Współczesna myśl żydowska oscyluje między inter-pretacjami mesjanistycznymi (grupa Gusz Emu-nim, Menachem Schneerson), negującymi prawa Palestyńczyków, a katastroficznymi, widzącymi w syjonizmie i samowolnym powołaniu państwa żydowskiego wyzwanie rzucone Bogu (grupa Neturei Karta).
Najważniejszymi świętami żydowskimi są: Nowy Rok - Rosz ha-Szana, Dzień Pojednania - Jom Kippur, Święto Namiotów - Sukkot, Chanuka, Purim, Pascha, Zielone Świątki - Szawuot. Żydzi posługują się kalendarzem, w którym obecny rok jest rokiem 5767.
Centrum życia żydowskich wspólnot są synagogi. Panuje w nich zasada segregacji płci (mechica), co w praktyce oznacza, że parter jest zarezerwowany dla mężczyzn, a galeria na piętrze dla kobiet. W centrum znajduje się podium - bima, a na ścianie zorientowanej w kierunku Jerozolimy - arka ze zwojami Tory.
Współczesny judaizm dzieli się na judaizm ortodoksyjny, reformowany, konserwatywny i rekonstrukcjonistyczny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Uczta, która ociera łzy

2025-12-02 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Grażyna Kołek

• Iz 25, 6-10a • Ps 23 (22), 1b-3a. 3b-4. 5. 6 (R.: por. 6cd) • Mt 15, 29-37
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski do górników: Jesteście ludźmi nadziei

2025-12-04 17:34

[ TEMATY ]

barbórka

abp Andrzej Przybylski

PAP/Jarek Praszkiewicz

KATOWICE. BARBÓRKA - PRZEMARSZ ORKIESTRY GÓRNICZEJ

KATOWICE. BARBÓRKA - PRZEMARSZ ORKIESTRY GÓRNICZEJ

- Przecież każdy z was, górników, pracuje bardzo ciężko nie dla samej pracy. Nie zjeżdżacie na dół tylko ze względu na samych siebie. Wykonując swoją ciężką pracę dajecie nadzieję - mówił abp Andrzej Przybylski w czasie uroczystości barbórkowych na terenie KWK „Wesoła” w Mysłowicach.

W kopalnianej cechowni zgromadzili się górnicy oraz ich rodziny i pracownicy kopalni. Homilię skierowaną do górniczej braci abp Andrzej Przybylski rozpoczął od przypomnienia, że każda Barbórka to wielkie święto górników, w czasie którego wiele osób przypomina sobie o ich ciężkiej i niebezpiecznej pracy. - Popłynie dziś z pewnością dużo słów w stronę polskich górników, wiele gratulacji, życzeń, wiele modlitw. Pewnie też dzisiaj będzie sporo obietnic. Będzie też dużo gorących dyskusji nad przyszłością naszego górnictwa. Ale na dzisiejszy dzień sam Pan Bóg kieruje do was jedno bardzo ważne życzenie i jedną bardzo ważną prośbę. Kieruje to życzenie przez słowa proroka Izajasza: „Złóżcie nadzieję w Panu na zawsze, bo Pan jest wiekuistą skałą" - mówił abp Przybylski.
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie z „dziadkiem” biskupem

2025-12-05 10:55

[ TEMATY ]

bp Antoni Długosz

Łaszew

Strugi

Maciej Orman/Niedziela

4 grudnia biskup senior archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz spotkał się z nauczycielami i uczniami w szkołach związanych z parafią św. Jana Chrzciciela w Łaszewie.

Z samego rana odwiedził Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Łaszewie. Już w drzwiach został pięknie przywitany śpiewem „Bądź pozdrowiony, gościu nasz”. Następnie przybył do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Jana Pawła II w Strugach. Tutaj na wspólne spotkanie modlitewne wprowadziły gościa dzieci z lampionami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję