Relikwiarz, wykonany w 1388 r., jest dziełem niezwykle misternej roboty. Figury odlane są w srebrze i pozłacane. Jest to bardzo cenne dzieło sztuki gotyckiej i pamiątka narodowa jako zdobycz spod Grunwaldu. Zbiory Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, A
Krzyżacy (Zakon Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie) mieli wysoko rozwiniętą sztukę. Jednym z jej przykładów, a zarazem dzieł sztuki gotyckiej w ogóle, jest relikwiarz zdobyty pod Grunwaldem. Należał on do komtura Elbląga Thiele von Loricha i został wykonany najpewniej w tym mieście. Po zwycięskiej dla Polaków bitwie został przekazany przez Jagiełłę katedrze gnieźnieńskiej. Obecnie znajduje się w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Relikwiarz - wysokiej klasy dzieło sztuki zdobniczej - ma formę dwuskrzydłowego ołtarzyka podróżnego, w którego obramieniu znajdują się relikwie wielu świętych.
Na lewym skrzydle przedstawiona jest scena ukrzyżowania. Cechą szczególną tego wyobrażenia jest przedstawienie krzyża w formie prawdziwego, żywego drzewa. Było to zgodne z nurtem mistyki późnośredniowiecznej, uznającej krzyż za „drzewo życia”. Na prawym skrzydle, w górnej kwaterze, przedstawiony jest sam komtur jako ofiarujący się Matce Bożej. Polecają go św. Barbara i św. Katarzyna. Dolna kwatera przedstawia świętych Małgorzatę, Piotra, Pawła i Dorotę.
Mijały niespokojne lata. Nadszedł
rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego
na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie
stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła
się trzykrotnie Matka Boża ze znanego
mu grąblińskiego wizerunku.
MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ
Mijały niespokojne lata. Nadszedł
rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego
na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie
stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający
go osobiście literat Julian Wieniawski
tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej
zacności i dziwnej u chłopów słodyczy.
Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne
przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę
generacji dziedziców i rodowody niemal
wszystkich chłopskich rodzin we wsi.
Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy
stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie
– siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość
bliźniego”.
Po 40 latach dobiega końca drugie Nawiedzenie polskich diecezji i parafii w kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. 2 maja w obecności biskupów i pielgrzymów, w uroczystej precesji z katedry częstochowskiej na wzgórze jasnogórskie przyniesiony zostanie wizerunek Nawiedzenia.
Oratorium Bachledowiańskie „Równoj ku Górze” Zofii Truty i Bartłomieja Gliniaka zabrzmi na Jasnej Górze 2 maja o godz. 20.00, wpisując się w uroczystości dziękczynne za peregrynację Matki Bożej w kopii Obrazu Częstochowskiego w polskich diecezjach przez ostatnie 40 lat, zapraszamy! ZOBACZ WIĘCEJ: niedziela.pl.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.