Reklama

150 lat pracy Urszulanek Unii Rzymskiej na ziemiach polskich

Niedziela Ogólnopolska 18/2007, str. 21

Urszulanki wczoraj i dziś
Archiwum zgromadzenia

Urszulanki wczoraj i dziś<br>Archiwum zgromadzenia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dnia 2 lipca 2007 r. minie 150 lat od założenia w Poznaniu pierwszego klasztoru i szkoły urszulanek na ziemiach polskich. W tym samym roku upływa także 200 lat od kanonizacji św. Anieli Merici, założycielki zgromadzenia, która żyła na przełomie XV i XVI wieku we Włoszech.
Oddane katechizacji dzieci i młodzieży wspólnoty urszulanek powstawały najpierw na północy Włoch, skąd przeszczepione zostały do Francji. Tam w początkach XVII wieku urszulanki stały się zakonem (Ordo Sanctae Ursulae) o uroczystych ślubach i klauzurze papieskiej. Nadal jednak pełniły dzieło edukacji wobec dziewcząt i kobiet. Przy ich klasztorach powstawały bezpłatne szkoły, otwarte dla uczennic z miasta - zarówno ubogich, jak i bogatych - oraz szkoły-pensjonaty dla dziewczynek pochodzących na ogół z rodzin szlacheckich. Siostry tworzyły także szkoły niedzielne i świąteczne dla najuboższych dziewcząt i pracujących kobiet. Poza katechizmem i podstawową alfabetyzacją uczyły praktycznych zawodów, ażeby dać możliwość zarabiania na życie.
W XVII- i XVIII-wiecznej Europie urszulanki odegrały w dziedzinie religijnej, a także w ogólnej edukacji kobiet rolę podobną do tej, jaką spełniali jezuici w swoich kolegiach w stosunku do młodzieży męskiej. Urszulanki tworzyły szkoły nie tylko w krajach Europy, ale swój system edukacyjny przeszczepiły też na tereny obu Ameryk, Australii, Azji i Afryki.
U progu XX wieku na życzenie Stolicy Apostolskiej między częścią autonomicznych klasztorów zawiązała się Unia Rzymska Zakonu św. Urszuli. Oprócz niej w XX wieku powstały inne, mniej lub bardziej scentralizowane formy organizacji, jak np. unia urszulanek kanadyjskich, irlandzka, federacja urszulanek języka niemieckiego.
Na ówczesne ziemie polskie urszulanki przybyły z Wrocławia, gdzie klasztor istniał od XVII wieku. W 1857 r. założyły szkołę w Poznaniu, a w 1868 r. - w Gnieźnie.
W ich dziejach odzwierciedlały się losy narodu polskiego przeżywającego w XIX i XX wieku dramatyczne przemiany i wielkie zagrożenia. W okresie kulturkampfu urszulanki zostały usunięte z Wielkopolski. Udało im się otworzyć szkoły w Krakowie i w Tarnowie, a następnie, do 1917 r., także w Kołomyi, Stanisławowie, Lwowie i w Lublinie.
Po odzyskaniu przez kraj niepodległości, dla skuteczniejszej pracy w ojczyźnie, autonomiczne dotąd klasztory zawiązały w 1919 r. Unię Polską, co przygotowało i uprościło w 1936 r. przyłączenie się do Unii Rzymskiej jako odrębnej prowincji.


Okres dwudziestolecia między wojnami był czasem dynamicznego rozwoju szkół urszulańskich w całej Polsce i dużego wzrostu liczby sióstr. Powstały nowe placówki: szkoły w Rybniku na Śląsku w 1923 r., w Gdyni, Kościerzynie i Włocławku - w 1931 r. W 1928 r. powstała także placówka misyjna w Charbinie (dawna Mandżuria).
W roku szkolnym 1934/35 w urszulańskich szkołach podstawowych, średnich i zawodowych uczyło się ok. 4000 dzieci i młodzieży; siostry prowadziły też przedszkola i dwie bursy dla akademiczek. Nawet w domach w miejscowościach wiejskich, które były przewidziane na wypoczynek sióstr i wychowanek, w ciągu roku gromadziły dzieci i młodzież wiejską, ucząc ją i katechizując, tworząc koła zainteresowań, prowadząc kursy krawieckie i inne.
II wojna światowa zniszczyła to wszystko - szkoły były zamykane, a siostry wysiedlane. Podczas wojny urszulanki włączyły się w tajne nauczanie, a także w szeroko zakrojoną pracę społeczną.
Po wojnie siostry przystąpiły do otwierania szkół. W roku szkolnym 1945/46 urszulanki uczyły ok. 6000 dzieci i młodzieży. Ale od 1948 r. zaczęła się walka o szkoły z reżimem komunistycznym. Proces likwidacji trwał od 1949 r. do 1962 r. Państwo zabierało urszulankom gmachy szkolne z całym ich wyposażeniem.
Pozbawiane właściwego im apostolstwa - pracy w szkołach, do czego były starannie przygotowywane przez całą swoją formację duchową oraz intelektualną, a wiele z nich poprzez studia uniwersyteckie - urszulanki potrafiły jednak znaleźć nowe pole działalności. Już od lat 50. coraz bardziej włączały się w pracę katechetyczną.
Po powstaniu „Solidarności” urszulanki podjęły wezwanie Kościoła, by powrócić do pracy w szkołach tam, gdzie to było możliwe. W 1982 r. na nowo otworzyły licea ogólnokształcące w Rybniku i Poznaniu. W tym ostatnim mieście podjęły pracę szkolną już po raz czwarty - wygnane przez Bismarcka w 1875 r., przez Niemców w 1939 r. i pozbawione szkoły przez reżim komunistyczny w 1962 r., znów otworzyły ją po 20 latach! W 1994 r. wznowiła też swą działalność szkoła podstawowa w Krakowie.
Dzisiaj w prowincji polskiej na różnych stopniach edukacji - od przedszkola po uniwersytet pracuje ponad 100 sióstr. Od 16 lat apostołują także na terenie Ukrainy - w Kijowie, Czerniowcach Podolskich, Kołomyi, Stanisławowie i Sumach, katechizując i na różny sposób pomagając w pracach duszpasterskich parafii.
Niemal pół tysiąca lat istnienia dzieła św. Anieli Merici, z czego 150 lat także w Polsce, potwierdza wypowiedziane przez nią z ufnością słowa: „Uważajcie za rzecz zupełnie pewną, że Jezus Chrystus nigdy nie opuści tego Towarzystwa, jak długo świat istnieć będzie. Albowiem skoro On je na początku zasadził, któż je wykorzenić zdoła”.

Najważniejsze wydarzenia Roku Jubileuszowego Urszulanek Unii Rzymskiej

4 lutego 2007 r. - Msza św. radiowa w bazylice Świętego Krzyża w Warszawie

20 czerwca 2007 r. - uroczystości w Poznaniu, upamiętniające przybycie urszulanek do tego miasta

25 listopada 2007 r. - okolicznościowe sympozjum w Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie

4 kwietnia 2008 r. - uroczystości dziękczynne na Jasnej Górze

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: Troska o chleb jest troską o życie – Jasnogórskie Święto Dziękczynienia za Plony

2025-09-07 14:37

[ TEMATY ]

Jasna Góra

troska o chleb

troska o życie

Święto Dziękczynienia za Plony

Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze

Jasnogórskie Dożynki

Jasnogórskie Dożynki

O tym, że troska o chleb jest troską o życie podkreślał podczas Sumy dożynkowej bp Krzysztof Włodarczyk. Jasnogórskie święto dziękczynienia za plony to czas wdzięczności za pracę rolników i próśb o opiekę nad polską ziemią, o zgodę w Ojczyźnie i aby na polskim stole nigdy nie zabrakło chleba. Tradycyjnie z wieńcami żniwnymi, bochenkami chleba i darami, którymi obrodziła ziemia na Jasną Górę licznie przybyli rolnicy. Z uczestnikami modlił się Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Karol Nawrocki.

Sumie dożynkowej na jasnogórskim Szczycie przewodniczył i homilię wygłosił biskup bydgoski Krzysztof Włodarczyk. Kaznodzieja podkreślił, że o ludziach pracujących na roli od wieków mówi się, że to są ci, którzy żywią i bronią. Biskup zwracał się do rolników, że to oni są szczególnie związani z wezwaniem Boga z Księgi Rodzaju: „czyńcie sobie ziemię poddaną” (por. Rdz 1,28a).
CZYTAJ DALEJ

Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych!

2025-09-04 12:43

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Problemem nie jest uwolnienie się od krzyża, ale wierne pójście za Tym, który go niósł i zwyciężył dla nas. Ludzie nam w tym nie pomogą. Nawet nasi rodzice, rodzeństwo, przyjaciele czy znajomi. Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych. Wyznam Jezusowi szczerze moje obawy wobec Jego wymagań.

Wielkie tłumy szły z Jezusem. On odwrócił się i rzekł do nich: «Jeśli ktoś przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie dźwiga swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby położył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: „Ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć”. Albo jaki król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi może stawić czoło temu, który z dwudziestu tysiącami nadciąga przeciw niemu? Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o warunki pokoju. Tak więc nikt z was, jeśli nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem».
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki: rozmawialiśmy z prezydentem Nausedą o kwestii polskiej mniejszości na Litwie

2025-09-08 13:17

[ TEMATY ]

Litwa

Karol Nawrocki

PAP/Albert Zawada

Prezydent RP Karol Nawrocki (L) oraz prezydent Litwy Gitanas Nauseda (P) podczas powitania w Pałacu Prezydenckim w Wilnie

Prezydent RP Karol Nawrocki (L) oraz prezydent Litwy Gitanas Nauseda (P) podczas powitania w Pałacu Prezydenckim w Wilnie

Prezydent Karol Nawrocki przekazał w poniedziałek, że tematem jego rozmów z prezydentem Litwy Gitanasem Nausedą była m.in. kwestia polskiej mniejszości na Litwie. Spotkałem się z otwartością na dyskusję, na dialog pana prezydenta, co w sposób szczególny cenię - powiedział Nawrocki.

Prezydent Nawrocki, który przebywa z wizytą na Litwie, podkreślił wraz z Nausedą doszli do wspólnego wniosku, że Polacy mieszkający na Litwie są „lojalnymi obywatelami Litwy”. - Bardzo się cieszę, że dwóch ministrów w litewskim rządzie reprezentuje polską mniejszość. To bardzo dobra informacja dla Polski - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję