Kalwaria Pacławska to wieś położona 24 km na południe od Przemyśla, słynąca ze znajdującego się w niej sanktuarium Męki Pańskiej i Matki Bożej Kalwaryjskiej. Kalwaria została założona w 1668 r. z inicjatywy hr. Andrzeja Maksymiliana Fredry. Według legendy, podczas polowania hrabia miał ujrzeć jelenia, który na rogach miał krzyż. Aby upamiętnić to wydarzenie, Fredro postanowił wznieść w tym miejscu kościół i kalwarię. Nowo powstały ośrodek kultu wpłynął na powstanie osady, zwanej początkowo Słobodą, a później Kalwarią Pacławską. Od 1668 r. opiekę nad sanktuarium sprawują ojcowie franciszkanie. Równocześnie z kultem pasyjnym zaczął się rozwijać kult maryjny. W 1679 r. do Kalwarii sprowadzono łaskami słynący obraz Matki Bożej z Kamieńca Podolskiego. Legenda mówi, że wizerunek ten po zdobyciu Kamieńca i splądrowaniu kościoła Turcy wrzucili do rzeki. Wkrótce po tym wydarzeniu Maryja miała ukazać się pewnemu starcowi z poleceniem, aby obraz przewieźć do Kalwarii Pacławskiej. Wizerunek został koronowany w 1882 r. przez biskupa przemyskiego Łukasza Soleckiego.
Wśród pielgrzymujących do Kalwarii jeszcze do czasu II wojny światowej znaczny odsetek stanowili grekokatolicy. Największą uroczystością obchodzoną w sanktuarium jest odpust Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, zwany Wielkim. Uroczystości trwają 5 dni, uczestniczy w nich kilkadziesiąt tysięcy wiernych. A na przełomie lipca i sierpnia corocznie organizowane są Franciszkańskie Spotkania Młodych.
Teksty o sanktuariach przygotowali: prof. dr hab. Antoni Jackowski i dr Izabela Sołjan z Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
W Teheranie otwarto 13 października stację metra Świętej Maryi Dziewicy. Ma to na celu uhonorowanie chrześcijańskiego dziedzictwa w Iranie. Stało się tak pomimo rosnących represji wobec wyznawców Chrystusa w tym kraju.
Nowa stacja metra powstała w szóstej dzielnicy Teheranu, w pobliżu katedry św. Sarkisa, która stanowi serce dzielnicy ormiańskiej w stolicy Iranu. Obok ikon wisi w niej portret ajatollaha Ruhollaha Chomejniego jako znak chrześcijańsko-islamskiego współistnienia. Mimo to rzeczywistością wielu wyznawców Chrystusa są tam: lęk, śledzenie i prześladowanie, pisze francuski portal „Tribune chrétienne” (Trybuna chrześcijańska).
Kaznodzieja przez kolejne dni przypominał nam o wadze i znaczeniu modlitwy różańcowej. Nawiązując do listu apostolskiego Jana Pawła II Rosarium Virginis Mariae, ukazywał ją jako szansę na pogłębienie swojej wiary, zbudowaniu relacji z Chrystusem, jak również medytację chrześcijańską nad wydarzeniami z życia Jezusa i Jego Matki.
Kulminacyjnym dniem tegorocznych obchodów był dzień 7 października, kiedy uroczystej Eucharystii odpustowej przewodniczył Ksiądz Biskup Kazimierz Górny – biskup senior Diecezji Rzeszowskiej. W homilii przypomniał o roli modlitwy różańcowej w historii naszego narodu i świata, dzięki czemu nie raz doświadczano cudownej opieki Matki Bożej. Ksiądz Biskup podzielił się również osobistym świadectwem mocy tej modlitwy. Podkreślił również znaczenie istnienia Róż Różańcowych, których diecezjalnym opiekunem jest ks. Czesław Goraj – proboszcz parafii Pani Różańcowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.