Reklama

gadu-gadu z księdzem

Żmija zamiast krzyża?

Niedziela Ogólnopolska 15/2009, str. 24

Na listy odpowiada ks. dr Andrzej Przybylski, rektor Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie

Na listy odpowiada ks. dr Andrzej Przybylski, rektor Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pewien ksiądz próbował mnie uspokoić, kiedy zapytałem go, dlaczego z karetek pogotowia, przychodni lekarskich czy aptek zniknął znak krzyża. Podał mi argument, że zastąpienie znaku krzyża żmiją powieszoną na jakimś palu wiąże się też z biblijną tradycją, kiedy na pustyni Izraelici wbijali na pal węża, a kto spojrzał na niego, zostawał uzdrowiony. Czy można tak spokojnie tę sprawę tłumaczyć? Osobiście bardzo mnie to boli, bo jako chrześcijanin mocno sobie cenię znak krzyża i nie rozumiem naszej cichej zgody na zastąpienie znaku krzyża jakimś innym symbolem.
H. S.

Muszę się przyznać, że twój problem wywołał we mnie skrajnie inną reakcję niż u kapłana, którego pytałaś o tę sprawę. Nagle zacząłem się przyglądać mijającym mnie karetkom pogotowia, zacząłem zaglądać w witryny aptek i przychodni... i rzeczywiście struchlałem. Na palcach można policzyć te, które zachowały jeszcze znak czerwonego krzyża. W większości jest to już tylko wąż Eskulapa - rzymskiego odpowiednika mitologicznej postaci greckiego opiekuna sztuki lekarskiej Asklepiosa. Jak szybko nam to wszystko pozmieniano! Jak bezboleśnie i bez żadnego szumu wyrzucono krzyże z tych miejsc, w których cierpią i szukają zdrowia chorzy ludzie. A przecież, dla nas, ludzi wierzących, nie ma skuteczniejszego lekarza nad Chrystusa. Skazano nas więc, bez naszej zgody, na pogański sposób myślenia, reagowania na cierpienie i szukania uzdrowienia poza Chrystusem.
Nie przekonuje mnie też usprawiedliwianie tej zmiany starotestamentalnym tekstem o wywyższeniu węża na pustyni. Rzeczywiście, wydarzenie to było zapowiedzią wywyższenia Chrystusa na krzyżu. Ale ten znak mógł wystarczyć tylko naszym przodkom żyjącym przed Chrystusem. Oni czekali na Mesjasza i tak wyobrażali sobie jego zwycięstwo nad diabłem, czyli wężem. To była zapowiedź prawdziwych wydarzeń na Golgocie. Od chwili śmierci Jezusa Chrystusa to On staje się naszym jedynym Panem i Uzdrowicielem. Krzyż, a na nim rozpięty Chrystus, stanowią dla nas główny symbol zbawienia. Wracanie do symboliki węża na palu i zastępowanie nim krzyża Chrystusa byłoby zatrzymaniem się na etapie Starego Testamentu i w jakimś stopniu zatarciem ostatecznego zwycięstwa Chrystusa. Wystarczy poczytać listy św. Pawła. Jak dużo uwagi poświęca Paweł nauce krzyża, tłumacząc, że ten znak wystarczy nam zupełnie, że jeśli mamy się z czegoś chlubić, to tylko z krzyża Jezusa Chrystusa.
Relacja znaku węża wbitego na pal do krzyża Jezusa Chrystusa przypomina trochę relację obrzezania do chrztu. Św. Paweł wyraźnie tłumaczy, że dla ucznia Chrystusa obrzezanie jest już niepotrzebne, choć w Starym Testamencie było znakiem przymierza Boga z narodem wybranym. Zapewne podobnie jest ze znakiem węża wywyższonego na pustyni. Dla Izraelitów, oczekujących przyjścia Mesjasza, był to ważny symbol, ale dla nas, chrześcijan, którzy wierzymy, że Mesjasz już przyszedł i jest Nim Jezus Chrystus - jedynym znakiem jest Krzyż Zbawiciela. W obu przypadkach jest to więc smutna zamiana.
Jeśli zamieniono krzyż na węża Eskulapa, to zastąpiono naszą chrześcijańską wizję świata powrotem do pogańskich mitów. Jeśli ten wąż miałby być nawiązaniem do starotestamentalnego znaku wywyższenia węża na pustyni, oznaczałoby to powrót do Starego Testamentu, tak jakby prawda o wypełnieniu się tej zapowiedzi w Jezusie Chrystusie była mniej istotna niż sama zapowiedź. Od chrześcijaństwa przeszlibyśmy do judaizmu.
Warto więc bronić krzyża! Nawet jeśli trudno nam to czynić w obliczu odgórnych decyzji (choć i na nie starajmy się wpływać!), to sami z siebie stańmy się wyznawcami krzyża, nosząc go na piersi, wieszając we własnym domu, dbając o przydrożne krzyże, stawiając je wokół kościołów, kaplic i własnych domów. Nie pozwólmy zastąpić żmiją krzyża Chrystusowego, bo to Chrystus zwyciężył węża i dlatego nie mamy się „chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Jezusa Chrystusa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jubileusz 2025: Relikwie Jana Marii Vianneya i Jana Eudesa we francuskim kościele w Rzymie

Młodzi, którzy przybędą do Rzymu na Jubileusz Młodzieży będą się mogli pomodlić przed relikwiami św. Jana Marii Vianneya i św. Jana Eudesa. Zostały one sprowadzone do kościoła św. Ludwika, nieopodal Panteonu. Pozostaną tam do 8 września. Okazją jest oczywiście Rok Święty, a także stulecie kanonizacji obu francuskich świętych, o których Pius XI powiedział, że potrafili łączyć niezwykłą świętość życia ze zdumiewającą skutecznością apostolstwa.

Jak przypomina generał założonego przez św. Jana Eudesa zgromadzenia, Pius XI uważał tego siedemnastowiecznego kapłana za wzór kaznodziei i misjonarza, ponieważ wykazywał się elokwencją, która jest nie tyle miła dla ucha, co skutecznie potrafi zdobyć serce dla Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi, że nie wystarcza sama chęć pomagania

2025-07-10 21:29

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytamy następnie, że Samarytanin: „Podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem”. To również ważne przesłanie, które płynie do nas z dzisiejszej Ewangelii. Mówi ono, że nie wystarcza tylko sama chęć pomagania. Ważne jest, aby pomagać mądrze, aby pomoc, którą chcemy nieść, była dostosowana do warunków, sytuacji i potrzeb osoby pokrzywdzonej.

Powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Jezusa na próbę, zapytał: «Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» Jezus mu odpowiedział: «Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz?» On rzekł: «Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego». Jezus rzekł do niego: «Dobrze odpowiedziałeś. To czyń, a będziesz żył». Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: «A kto jest moim bliźnim?» Jezus, nawiązując do tego, rzekł: «Pewien człowiek schodził z Jeruzalem do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. Tak samo lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. Pewien zaś Samarytanin, wędrując, przyszedł również na to miejsce. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: „Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał”. Kto z tych trzech okazał się według ciebie bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?» On odpowiedział: «Ten, który mu okazał miłosierdzie». Jezus mu rzekł: «Idź i ty czyń podobnie!»
CZYTAJ DALEJ

Norweska wyspa staje miejscem duchowego przebudzenia

2025-07-11 14:53

[ TEMATY ]

Skandynawia

norweska wyspa

duchowe przebudzenie

Selja

Adobe Stock

Ruiny pierwszego klasztoru w Norwegii znów rozbrzmiewają modlitwą. W ten sposób przybywający na wyspę Selja doznają przemiany swojego życia i walczą o powrót katolicyzmu w to miejsce.

Legenda św. Sunnivy
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję