Reklama

Rok liturgiczny

Centrum Heschela KUL: Prawo, Prorocy, jota – trzeba zbadać kontekst by zrozumieć sens słów Jezusa

Niedzielna Ewangelia jest przepełniona terminami zaczerpniętymi z kultury żydowskiej. Czyż łatwo jest nam dziś zrozumieć takie terminy jak: „Prawo”, „Prorocy” czy „jota”? Czy rozumiemy je tak jak rozumiał je Jezus? – O tym, że badanie kontekstów winno stanowić pierwszy krok w rzetelnym podejściu do studium Biblii mówi w komentarzu do Ewangelii na VI Niedzielę Zwykłą biblista ks. dr Mariusz Świder, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II.

[ TEMATY ]

rozważanie Słowa Bożego

Centrum Heschela KUL

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus w słowach wygłoszonych w kazaniu na Górze Błogosławieństw podkreśla, że „nie przyszedł znieść Prawa ani Proroków, ale je wypełnić”. Czym chce je wypełnić? „Tym samym, czego zabrakło temu, który się gniewał na swojego brata, temu, który musiał dar swój zostawić przed ołtarzem, temu, któremu trudno było się pogodzić z przeciwnikiem i temu, który pożądliwie patrzył na kobietę, czyli MIŁOŚCIĄ” – odpowiada w komentarzu ks. dr Świder.

Pełna treść komentarza do Ewangelii według św. Mateusza (Mt 5,17-37) przypadającej na VI Niedzielę Zwykłą Roku A.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Tekst bez kontekstu rodzi pretekst” – takie zdanie usłyszałem kiedyś od jednego z księży studiujących Biblię. W pełni podzielam tę myśl, zwłaszcza w odniesieniu do tekstu Pisma Świętego zarówno Starego jak i Nowego Testamentu. Tekst Biblii powstawał bowiem na przestrzeni ponad 1000 lat, został spisany przez kilkudziesięciu natchnionych autorów, jednakże w całkowicie innym środowisku uwarunkowanym przez odmienny od naszego kontekst kulturowy, religijny, historyczny, a nawet geograficzny czy językowy. Wnikliwy czytelnik świętego tekstu w swojej rzetelnej analizie nie może nie uwzględnić złożoności kontekstu każdej perykopy biblijnej. Dostrzeżenie go jako tła dla danego fragmentu pomaga lepiej zrozumieć jego przesłanie.

Ewangelia VI Niedzieli Zwykłej pochodzi z księgi charakteryzującej się bardzo mocnym kolorytem żydowskim. Zarówno jej autor – Mateusz (Lewi) – jak i odbiorcy (głównie judeochrześcijanie) byli zakorzenieni w religii i zwyczajach Narodu Wybranego. Dzisiejsza perykopa (Mt 5,17-37) przytaczająca fragment „kazania” Jezusa, które wygłosił nad Jeziorem Galilejskim na wzniesieniu zwanym „Górą Błogosławieństw” jest bardzo mocno przesycona terminami osadzonymi w szeroko pojętej kulturze żydowskiej. Gdyby nie ogólna wiedza historyczna, teologiczna i biblijna, czyż łatwo byłoby nam dziś zrozumieć takie terminy jak: „Prawo”, „Prorocy”, „jota”, „uczeni w Piśmie”, „faryzeusze” etc.? Badanie kontekstów winno zatem stanowić pierwszy krok w rzetelnym podejściu do naukowego studium Biblii.

Jezus w Ewangelii podkreśla, że „nie przyszedł znieść Prawa ani Proroków, ale je wypełnić” (w. 17). Czym je wypełni? Tym samym, czego zabrakło temu, który się gniewał na swojego brata (w. 22), temu, który musiał dar swój zostawić przed ołtarzem (w. 24), temu, któremu trudno było się pogodzić z przeciwnikiem (w. 25) i temu, który pożądliwie patrzył na kobietę (w. 28), czyli MIŁOŚCIĄ. Obyśmy nasze życie wypełniali tylko miłością!

Ks. dr Mariusz Świder, biblista, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, Postulator procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożego bp. Ignacego Świrskiego.

2023-02-11 19:48

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego katolicy twierdzą, że Maryja była niepokalanie poczęta?

„Dlaczego katolicy twierdzą, że Maryja była niepokalanie poczęta? Przecież św. Paweł twierdzi, że wszyscy zgrzeszyli. Jak wszyscy, to wszyscy. Dlaczego robić wyjątek dla Matki Jezusa? A poza tym sama Maryja nazywa Boga swoim Zbawicielem. Gdyby nie zgrzeszyła, to nie potrzebowałaby zbawienia”.

Takie pytanie to znakomity punkt wyjścia do wyjaśnienia nie tylko prawdy o Niepokalanym Poczęciu, ale także idei „przed-odkupienia” (łac. praeredemptio). A ponieważ przywołany został św. Paweł, zacznijmy od niego.
CZYTAJ DALEJ

Co tak naprawdę powiedzieli biskupi na Jasnej Górze?

Emerytowany biskup pomocniczy Częstochowy Antoni Długosz poprowaidził w piątek (11 lipca br.) modlitwę Apelu Jasnogórskiego.

„Matko Boża, Ty wiesz, że Polacy zdali egzamin, kiedy trzeba było otworzyć drzwi dla milionów uciekających Ukraińców. A w imię miłości bliźniego potrafili zapłacić najwyższą cenę za pomoc Żydom” – powiedział biskup Antoni Długosz. Podkreślił jednocześnie, że przyjmowanie nielegalnych migrantów nie leży w interesie Polski i nie mieści w porządku miłosierdzia. Duchowny mówił o modlitwie za obrońców polskich granic.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Parolin: sytuacja w Gazie jest nie do zniesienia - czekamy na konkretne kroki

2025-07-19 15:07

[ TEMATY ]

strefa gazy

kard. Pietro Parolin

Gaza

Vatican News

„Sytuacja w Gazie jest nie do zniesienia - czekamy na konkretne kroki” - tak ocenia to, co dzieje się w Strefie Gazy kard. Pietro Parolin, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, w wywiadzie telefonicznym udzielonym 18 lipca wieczorem programowi informacyjnemu Tg2 Post. Kardynał mówił o „granicach, które zostały przekroczone” i o „dramatycznym rozwoju sytuacji”, wzywając do wyjaśnienia, co wydarzyło się w zeszły czwartek podczas ataku wojskowego na kościół Świętej Rodziny w Gazie, w wyniku którego zginęły 3 osoby, a 10 zostało rannych, w tym proboszcz parafii o. Gabriel Romanelli. W odniesieniu do wielu toczących się wojen przypomina, że Stolica Apostolska jest zawsze otwarta na mediację, ale „mediacja”, jak mówi, „ma miejsce tylko wtedy, gdy obie strony ją akceptują”. Następnie wspomniał o wczorajszej rozmowie telefonicznej między papieżem a premierem Izraela.

Kard. Parolin mówił na temat wczorajszej rozmowy telefonicznej papieża Leona XIV z premierem Izraela Benjaminem Netanjahu. Jej tłem był izraelski atak wojskowy w Strefie Gazy, w którym ucierpiał katolicki kościół Świętej Rodziny. Jego zdaniem, "nie dało się ukryć przed papieżem tego, co się wydarzyło, czegoś tak poważnego”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję