Reklama

Kościół

Jasna Góra: 48. Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie

Pod hasłem „Kościół żywy” na Jasnej Górze trwa dwudniowa 48. Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie. To jednocześnie inauguracja nowego roku formacyjnego. Światło-Życie jest jednym z ruchów odnowy Kościoła według nauczania Soboru Watykańskiego II. Gromadzi ludzi różnego wieku i powołania m.in. młodzież, dorosłych, jak również kapłanów czy członków instytutów świeckich. Powstał w Polsce, ale od lat rozwija się również za granicą, m.in. na Słowacji, Ukrainie, Litwie, Białorusi, Belgii, w USA, a nawet w Chinach.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Ruch Światło‑Życie

Jasna Góra/Facebook

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podstawowym celem Ruchu Światło-Życie jest formowanie dojrzałych i w pełni świadomych Chrześcijan, czyli wychowanie Nowego Człowieka, który swoją wiarą i posługą będzie ożywiać wspólnotę Kościoła. Ruch pragnie to uczynić, przy pomocy formacji w małych grupach powstałych przy parafiach.

Reklama

- Formacja w naszym ruchu jest bardzo ważna - podkreśla bp Krzysztof Włodarczyk, delegat Episkopatu Polski ds. Ruchu Światło-Życie i zauważa, że chodzi o rozbudzenie świadomości wiary. - Przez formację budujemy w sobie świadomość chrztu świętego czyli rozpoczęcia życia we wspólnocie Kościoła i na tej bazie budujemy swoje życie duchowe - przypomina bp Włodarczyk.

Podziel się cytatem

Dodaje, że dziś wyzwaniem nie tylko dla oazowiczów jest „świadomość bycia w Kościele i bycia Kościołem oraz odwaga dawania świadectwa”. Przy czym, jak wyjaśnia, „nie chodzi o wielkie głoszenie, ale o wyraźne opowiadanie się po stronie Chrystusa, o autentyzm wiary i osobiste zaangażowanie”.

Delegat Episkopatu Polski ds. Ruchu Światło-Życie zauważa, że w charyzmacie tej wspólnoty najważniejsze są: rozważanie Słowa Bożego i nauki Kościoła poprzez czytanie jego dokumentów, które są interpretacją znaków czasów; życie sakramentalne i diakonia czyli konkretna służba w Kościele. - Najważniejsze w tym wszystkim jest to, by nie zamknąć się we własnej grupie, ale wyjść do świata i być otwartym na inne wspólnoty. Rywalizacja jest ważna, ale tylko przez jak największą służbę innym, przez zaangażowanie, ale w służbie - podkreślił biskup.

W jasnogórskim spotkaniu udział biorą również oazowicze z zagranicy. Dużą grupę stanowią Ukraińcy, ale są też np. przedstawiciele Litwy. Krzysztof i Bożena przyjechali z okolic Wilna. Są pierwszą parą rejonową i równocześnie krajową. - Chcemy zaczerpnąć tu oazowego ducha i korzystać z jego owoców, by przekazywać to bogactwo Domowemu Kościołowi na Litwie, który wciąż się tam rozwija. Jest nas już ok. 120 małżeństw - mówili.

Reklama

W odniesieniu do tematu Kongregacji jej uczestnicy podkreślają, że razem chcą budować Kościół i dawać o nim świadectwo. Renata z Rzeszowa zauważyła, że czuje się Kościołem i choć może nieudolnie, ale stara się nim być. Robert z Jasła przypomniał, że Kościół żywy to my, wszyscy ludzie, którzy go tworzą. - Kościół-świątynia to jedno, a my musimy budować żywy Kościół. Chrystus za nas oddał życie i zaprasza nas do swojego Kościoła, wskazując, że we wspólnocie Kościoła osiąga się cel naszego życia, czyli zbawienie wieczne - powiedział przedstawiciel Domowego Kościoła czyli gałęzi rodzinnej ruchu.

Sobota i niedziela to główne dni Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie. Dziś refleksję nad wizją Kościoła wg papieża Franciszka podjął prof. Aleksander Bańka z Uniwersytetu Śląskiego, delegat Kościoła w Polsce na synod o synodalności oraz członek rady KEP ds. apostolstwa świeckich, elementy teologii żywego Kościoła u ks. Franciszka Blachnickiego, inicjatora ruchu oazowego, przybliżał o. Bartłomiej Parys, misjonarz werbista posługujący w Irlandii, o roli Maryi w budowaniu Kościoła żywego będzie jeszcze mówił ks. prof. Janusz Lekan, wykładowca KUL. Mszy św. dziś przewodniczył abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Podczas wieczornej liturgii nieszporów nastąpi błogosławieństwo nowo przyjętych członków Stowarzyszenia Diakonia Ruchu Światło-Życie i stowarzyszenia Unii Kapłanów Chrystusa Sługi.

Cel Ruchu Światło-Życie jest osiągany poprzez realizację programu formacyjnego. Każdy uczestnik Ruchu po ewangelizacji, prowadzącej do przyjęcia Jezusa Chrystusa jako swego Pana i Zbawiciela, uczestniczy w formacji w grupie uczniów Jezusa, a następnie we wspólnocie diakonijnej, podejmując konkretną służbę w Kościele i świecie. Ewangelizacja - katechumenat - diakonia, to trzy etapy drogi formacyjnej Ruchu Światło-Życie na wszystkich poziomach formacji.

Struktura ruchu jest zgodna ze strukturą Kościoła. Małe grupy do których należą uczestnicy Ruchu, zasadniczo tworzą jego wspólnotę w parafii. Wspólnoty Ruchu utrzymują ze sobą łączność spotykając się na Dniach Wspólnoty. Odpowiedzialność za całość Ruchu sprawuje Moderator Generalny Ruchu Światło-Życie. Każdy moderator pełni swą posługą wraz z zespołem diakonii. Kapłani w Ruchu spełniają rolę moderatorów, a nie należący do niego - opiekunów. Spoczywa na nich odpowiedzialność za duchową formacją uczestników Ruchu i eklezjalność wspólnot.

Początki historii Ruchu sięgają pierwszej oazy, która odbyła się w r. 1954. Ruch Światło-Życie rozwinął się z oaz - rekolekcji zamkniętych prowadzonych metodą przeżyciową. Przed rokiem 1976 Ruch był znany pod nazwą „Ruch oazowy”, „Ruch Żywego Kościoła”. Twórcą oazy, założycielem Ruchu i pierwszym moderatorem krajowym był Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki.

2023-02-25 15:40

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: Bądź pozdrowiona, Królowo!

[ TEMATY ]

Jasna Góra

B.M. Sztajner

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Bądź pozdrowiona, Królowo! Rozpoczęcie przygotowania do jubileuszu 300. lecia koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej (Jasna Góra, 8.09.2016).

W święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny a jednocześnie w 70-tą rocznicę pamiętnego oddania się Narodu Polskiego Niepokalanemu Sercu Maryi, dokonanego przez Sługę Bożego Prymasa Augusta Hlonda, rozpoczynamy obchody roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej.
CZYTAJ DALEJ

Ziarna pokoju i nadziei

2025-08-26 20:20

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Stworzenia

Laudato si

Karol Porwich/Niedziela

Bp Tadeusz Lityński

Bp Tadeusz Lityński

Komunikat z okazji Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego Przewodniczącego Zespołu Laudato Si przy Radzie ds. Społecznych KEP - bp. Tadeusza Lityńskiego:

W wspólnocie Kościoła na całym świecie rozpoczynamy 1-go września Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego, który został ustanowiony przez Papieża Franciszka w roku 2015. Tym samym obchodzimy obecnie jubileusz dziesięciolecia jego ustanowienia, jak również publikacji encykliki Laudato si, która poruszyła wiele sumień w społeczności międzynarodowej. Dzień 1 września jest jednocześnie początkiem okresu określanego jako „Czas dla stworzenia”, który zakończymy 4 października w dniu wspomnienia św. Franciszka z Asyżu. Przez te ważne wydarzenia prowadzi nas Ojciec Święty Leon XIV, a śp. Papież Franciszek z pewnością oręduje za nami w domu Boga Ojca Stworzyciela. Wymownym faktem jest to, że śmierć papieża Franciszka jakby zainspirowała i poruszyła cały świat do kontynuowania pogłębiania rozumienia i zaangażowania się społeczności międzynarodowej na rzecz powierzonego nam świata przez Boga Ojca Stworzyciela. Papież Leon XIV odczytuje misję powierzoną Mu przez Boga jako konieczną kontynuację dzieła swojego poprzednika. Nasza troska o świat stworzony jawi się jako wymóg teologiczny – podkreśla w tegorocznym orędziu Papież. Oznacza to dla nas, iż troska o Wspólny Dom wypływa z Objawienia, a nie z inicjatywy i upodobania samego człowieka i nie jest dziełem czysto ludzkim.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: nawet w godzinie ciemności można miłować aż do końca

2025-08-27 10:40

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

„Nawet w najciemniejszej godzinie można pozostać wolnym, aby miłować aż do końca” - powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swojej katechezie papież skoncentrował się na scenie pojmania Jezusa.

Dzisiaj zastanowimy się nad sceną, która wyznacza początek męki Jezusa: wydarzenie Jego pojmania w ogrodzie Getsemani. Ewangelista Jan, z właściwą sobie głębią, nie przedstawia nam Jezusa przestraszonego, uciekającego czy też ukrywającego się. Wręcz przeciwnie, ukazuje nam człowieka wolnego, który wychodzi naprzód i zabiera głos, otwarcie stawiając czoła godzinie, w której może objawić się światło największej miłości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję