Reklama

pod patronatem „Niedzieli”

Więcej niż legenda, więcej niż erem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed dziesięcioma laty ukazał się w Białym Kruku bestsellerowy album „Tajemnica kamedułów” ze zdjęciami Adama Bujaka, poświęcony krakowskiemu eremowi na Srebrnej Górze. W wydanym na początku września albumie „Legenda białych braci” krakowskie wydawnictwo powraca do tematyki kamedulskiej, opowiadając równie pięknie o pustelni bieniszewskiej na Sowiej Górze, położonej w puszczy niedaleko Kazimierza Biskupiego. Do Bieniszewa kameduli sprowadzeni zostali w drugiej połowie XVII wieku. Klasztor przeszedł zmienne i dramatyczne koleje losu. Dziś jest jednym z dwóch pozostałych w Polsce czynnych kamedulskich eremów.
Kameduli to zakon pustelniczy o bardzo surowej regule. Mnisi żyją za ścisłą klauzurą, nie opuszczając klasztornych murów. Mieszkają w osobnych domkach, noszą białe habity i długie brody, nie spożywają mięsa, zobowiązani są do milczenia. Osoby z zewnątrz nie mają wstępu za furtę. Dla Adama Bujaka, który od wielu lat zaprzyjaźniony jest z polskimi kamedułami, ponownie uczyniono wyjątek. Mógł zamieszkać w eremie i uczestniczyć w życiu kamedulskiej wspólnoty. Wstawał o 3.30 w nocy, udawał się na modlitwy w chórze zakonnym, na poranną Eucharystię, przypatrywał się codziennym, wykonywanym w milczeniu zajęciom mnichów, uczestniczył w rzadkich chwilach rekreacji. Adam Bujak znakomicie rozumie życie kamedułów i potrafi wczuć się w ich duchowość. Fotografuje niejako „od wewnątrz” - tak jakby był jednym z nich.
Puszcza, gdzie położona jest pustelnia bieniszewska, to miejsce związane z żywym od dziesięciu wieków kultem Pięciu św. Braci Męczenników. Byli oni protoplastami kamedułów - uczniami św. Romualda, benedyktyna, który założył kamedulski zakon. Dwaj z nich pochodzili z Włoch - Jan i Benedykt. Przybyli na polskie ziemie w celach misyjnych z pustelni Pereum w 1001 r. lub na początku 1002 r. Dołączyli do nich tutejsi bracia - Barnaba, Mateusz, Izaak i Krystyn. W 1003 r. wszyscy oprócz Barnaby zginęli śmiercią męczeńską. Kilka lat później św. Bruno z Kwerfurtu (w tym roku mija tysiąc lat od jego śmierci) napisał ich żywot.
Od fragmentów tego żywota oraz kalendarium obecności kamedułów i kultu Pięciu Braci Męczenników na ziemiach polskich rozpoczyna się album „Legenda białych braci”. Na fotografiach widzimy starodawną Puszczę Bieniszewską z prastarym drzewostanem i ukrytymi pośród drzew kapliczkami. Niezwykłe są też zdjęcia z lotu ptaka, dzięki którym znakomicie widać, jak bardzo odosobniona i ukryta w leśnej gęstwinie jest bieniszewska pustelnia. Na kartach albumu podziwiamy też piękne i malownicze jezioro Skąpe i Kazimierz Biskupi - miejsca związane z kultem Pięciu Braci.
Okoliczni mieszkańcy są bardzo silnie związani z eremem, mimo jego odosobnienia, i z położoną w jego obrębie świątynią. W odróżnieniu od pustelni krakowskiej, co tydzień w niedzielnej Mszy św. mogą uczestniczyć wierni. Niektórzy pokonują pieszo dziewięciokilometrową drogę każdej niedzieli, aby właśnie tu, wspólnie z ojcami kamedułami, modlić się podczas Eucharystii. Na doroczny odpust związany ze świętem Narodzenia Matki Bożej, 8 września, przybywa kilkadziesiąt tysięcy pielgrzymów. O. Ambroży Białucha, przeor bieniszewskiego klasztoru, podkreślił podczas prezentacji albumu, że powstał on także z myślą o rzeszach tych wiernych przybywających do ich kościoła.
Fotografie w albumie przybliżają życie bieniszewskich eremitów, dzień powszedni i święta, pokazują erem, kościół, kapitularz. Możemy przypatrzeć się zarówno modlitwie (ora), jak i pracy (labora) mnichów. Jesteśmy świadkami modlitw we wspólnocie i Mszy św. w czasie roku liturgicznego. Szczególnie poruszające jest zdjęcie ze Środy Popielcowej - jeden z ojców posypując głowę brata popiołem, kreśli na ogolonej głowie pokaźny znak krzyża. W albumie widzimy braci zbierających owoce we własnym sadzie, siejących zboże, bronujących pole, łowiących ryby w jeziorze. Jeden z ojców jest znakomitym krawcem, a inny - słynie z wyrobu różańców. Adam Bujak zabrał nas też na rzadkie chwile rekreacji, czyli odpoczynku kamedułów poza eremem - szczególnie piękne są zdjęcia z kuligu oraz spotkania przy ognisku.
Album w szerszym kontekście opowiada też o chlubnych początkach kształtowania się polskiej państwowości, wpisanej w początki chrześcijaństwa i czasy panowania Bolesława Chrobrego. Książkę zamyka esej wybitnego historyka - prof. Henryka Samsonowicza, który w nawiązaniu do misji Pięciu Braci Męczenników opisuje wkład Polski do kultury europejskiej. Warto przytoczyć jego fragment: „Jeśli walorem kultury Europy jest jej różnorodność, to została ona znacząco zwiększona dzięki wejściu do niej ziem polskich. Dobre samopoczucie Europy, co więcej zaś - poczucie jej tożsamości kulturalnej zostało potwierdzone, między innymi, wydarzeniami, które nastąpiły w naszym kraju. Dały one także Polakom świadectwo, że ich państwo należy do kręgu chrześcijaństwa. Wydarzenia sprzed 1000 lat stanowią część naszego dziedzictwa kultury”.
Kultury o korzeniach chrześcijańskich, co trzeba coraz mocniej i coraz głośniej podkreślać. Jednym z jej wyznaczników i jej głosicieli byli katoliccy mnisi. Najpierw benedyktyni, a potem inni, także kameduli wywodzący się wprost z benedyktyńskiego szczepu. Trzeba więc znać ich dzieje, a co za tym idzie ich wielowiekowy wkład w dorobek chrześcijańskiej Europy.

„Legenda białych braci”, Wydawnictwo Biały Kruk, album, fotografie: Adam Bujak, teksty: św. Brunon z Kwerfurtu, prof. Henryk Samsonowicz, kompozycja wydawnicza, wybór i grafika: Leszek Sosnowski,176 str., 23,5x29 cm, papier kredowy błyszczący, 170 g, oprawa twarda, obwoluta, ISBN: 978-83-7553-054-4, cena detal. - 99 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sąd Okręgowy zarejestrował pozew Karola Nawrockiego przeciwko Onetowi

2025-06-05 21:00

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

©icedmocha - stock.adobe.com

Sąd Okręgowy w Warszawie zarejestrował sprawę pozwu Karola Nawrockiego przeciwko Onetowi o ochronę dóbr osobistych; nie ma jeszcze wyznaczonego terminu rozprawy - podały służby prasowe tego sądu. Z kolei prywatnym aktem oskarżenia w tej sprawie zajmie się Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa.

Prezydent elekt Karol Nawrocki - jeszcze jako popierany przez PiS kandydat na prezydenta - złożył pozew cywilny i prywatny akt oskarżenia po tym, gdy portal Onet - 26 maja - opublikował tekst Andrzeja Stankiewicza i Jacka Harłukowicza o tym, że Nawrocki miał uczestniczyć w procederze sprowadzania prostytutek dla gości Grand Hotelu w Sopocie, gdy był tam ochroniarzem.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Pierwsze parafie neoprezbiterów

2025-06-06 14:18

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

neoprezbiterzy

Nominacje

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Zmiany personalne w diecezji świdnickiej

Zmiany personalne w diecezji świdnickiej

W piątek 6 czerwca neoprezbiterzy diecezji świdnickiej poznali swoje pierwsze parafie, do których zostali skierowani przez biskupa Marka Mendyka. Z początkiem wakacji rozpoczną tam posługę duszpasterską jako wikariusze.

Dla każdego nowo wyświęconego kapłana pierwsza parafia ma szczególne znaczenie. To miejsce, gdzie zaczyna się codzienne życie duszpasterza: głoszenie słowa Bożego, sprawowanie sakramentów, współpraca z proboszczem i wspólnotą parafialną. To czas stawiania pierwszych kroków w praktycznym wymiarze kapłaństwa, a także odkrywania ducha diecezji i jej lokalnych wspólnot.
CZYTAJ DALEJ

Eucharystia – nieustanny cud, który się dzieje

2025-06-06 22:30

Marzena Cyfert

Eucharystii inaugurującej III Kongres Wieczystej Adoracji przewodniczył Raphaël Bedros XXI Minassian, patriarcha Kościoła katolickiego obrządku ormiańskiego z Libanu.

Eucharystii inaugurującej III Kongres Wieczystej Adoracji przewodniczył Raphaël Bedros XXI Minassian, patriarcha Kościoła katolickiego obrządku ormiańskiego z Libanu.

W ramach III Kongresu Wieczystej Adoracji Mszy św. w katedrze wrocławskiej przewodniczył patriarcha Raphaël Bedros XXI Minassian, patriarcha Kościoła katolickiego obrządku ormiańskiego z Libanu. Eucharystię sprawowali także abp Zbigniew Stankiewicz, prymas Łotwy, bp Maciej Małyga, a także kapłani obrządku rzymskiego i ormiańskiego.

W homilii ormiański patriarcha mówił o Eucharystii, nazywając ją nieustannym cudem, który się dzieje. Zauważył, że Jezus, dzieląc się chlebem i winem, zrewolucjonizował tradycję. – «Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy, to jest Ciało moje, które za was będzie wydane» (Mk 14, 22). W tych słowach kryje się nieskończona miłość Pana, gotowa oddać się aż po krzyż, miłość, która nie zna granic – mówił Raphaël Bedros XXI Minassian, podkreślając, że za każdym razem gdy zbliżamy się do świętego ołtarza, przeżywamy na nowo tajemnicę męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję