Reklama

Krzyż z granitu na placu tej ziemi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mijająca w tym roku trzydziesta rocznica pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski wywołała falę serdecznych wspomnień, a zarazem wiele rozmaitych inicjatyw, mających na celu odnowienie w pamięci i możliwie trwałe upamiętnienie tego przełomowego, nie tylko dla Polski, wydarzenia. Jedną z nich, szczególnie wartą odnotowania, była realizacja telewizyjnego filmu dokumentalnego, przywołującego w artystycznym skrócie dramatyczne wypadki minionego trzydziestolecia, które stały się powodem do wzniesienia w historycznym miejscu - na Placu Piłsudskiego w Warszawie niezwykłego krzyża-pomnika.
Autor scenariusza filmu - Paweł Nowacki zebrał przed kamerą grupę osób, które uczestniczyły przed trzydziestu laty w niezapomnianej Mszy św. papieskiej na ówczesnym placu Zwycięstwa. Miały one również swój udział w następnych ważnych wydarzeniach rozgrywających się w tym miejscu, nierozerwalnie już związanym z proroczym wezwaniem Jana Pawła II do duchowej odnowy, która odmieniła oblicze nie tylko jego ojczystej ziemi. Trudna, dramatyczna droga, wiodąca do tych przemian, została tutaj odtworzona w osobistych, przekonujących autentyzmem wspomnieniach. Ożywają w nich przeżycia sprzed lat, zwłaszcza wyzwalające niegdyś doznania duchowej wolności i nadziei na zrzucenie więzów politycznego zniewolenia, rozbudzone słowami papieskiej homilii. A także pierwsze chwile poczucia wspólnoty, odkrywanej podczas ogromnych zgromadzeń modlitewnych, oraz solidarności rodzącej się z ewangelicznych i patriotycznych impulsów.
Wśród wspominających pojawiają się m.in. ks. Jan Sikorski, Ligia Urniaż-Grabowska, fotograf amator Tadeusz Sobieraj, Joanna Lepianka, Jerzy Mierzwiak, a z ich odczuć, wrażeń, niegdysiejszych zachowań układa się zarys zbiorowego doświadczenia i historii narodu. Jej punkty zwrotne - poczynając od kluczowych słów białego pielgrzyma wygłoszonych pod wielkim ołtarzowym krzyżem, przesłaniającym w pewnej perspektywie sylwetkę Pałacu Kultury - to: sierpniowe strajki i powstanie „Solidarności”, zamach na Papieża, śmierć Prymasa Wyszyńskiego i pogrzebowa Msza św. pod tym samym znakiem na tym samym placu... A następnie - stan wojenny i kwietne kompozycje, układane uparcie wbrew represjom przez proste kobiety, tzw. krzyżowczynie, w tym szczególnym miejscu dziejowych wydarzeń, które też wkrótce - ogrodzone i zamknięte przez władze komunistyczne - zyska nieoficjalne miano placu Internowanych, ażeby w końcu, w wolnej już Polsce, rozkwitnąć znów i rozświetlić się żałobnie krzyżem z płonących lampionów po śmierci Jana Pawła II. Wzniesienie niekonwencjonalnego pomnika, przemieniającego w trwały krzyż wiele innych, znacznie krócej stojących i mniej trwałych krzyży, było naturalną i logiczną konsekwencją kumulacji tu właśnie doniosłych wydarzeń. Udokumentowane w filmie, będą powracać i oddziaływać na coraz młodszych widzów i słuchaczy, uczyć i kształtować ich postawy w niezastąpiony sposób, właściwy audiowizualnym przekazom bezcennych świadectw składanych przez bezpośrednich uczestników i obserwatorów historii in statu nascendi.
Jerzy Mierzwiak, który w czasie pierwszej papieskiej pielgrzymki do Ojczyzny był studentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, okaże się po latach autorem zwycięskiego w ogólnopolskim konkursie projektu pomnika-krzyża i przed kamerą będzie mówił o znaczeniu swych dawnych przeżyć dla wykrystalizowania się założeń ideowych tego przedsięwzięcia oraz w kształtowaniu jego materialnej postaci. Biały granit - czysta forma najważniejszego znaku chrześcijan, nawiązująca do antycznej architektury kanelura, czyli żłobkowanie jego kolumnowego trzonu i ramion, i wreszcie wymowna szczelina u podstawy, w miejscu osadzenia go w tej właśnie ziemi - to główne składniki głębokiego, symbolicznego przekazu artysty rzeźbiarza dla przyszłych pokoleń, które - oby nie wstydziły się krzyża!, do czego w finale filmu wzywa zza kadru głos Jana Pawła II.
Ciekawym chwytem kompozycyjnym, rytmizującym ciągi obrazów i pełniącym również funkcję narracyjną, bo rozwijającym kontrapunktowo główny wątek, jest w tym filmowym dokumencie przeplatanie wywiadów, zdjęć archiwalnych i współczesnych dynamicznymi ujęciami z prac nad kształtowniem formy pomnika, takich jak: cięcie tarczową piłą wielkich bloków białoszarego granitu, żłobkowanie dłutem rowków na powierzchni poszczególnych części krzyża, wreszcie montowanie go z przygotowanych elementów... Część z tych ujęć na dużych zbliżeniach nabiera wręcz abstrakcyjnego charakteru, co stwarza efekt pewnej niespodzianki po uczytelnieniu się obrazu i skutecznie wzmaga zaciekawienie widza. Sama w sobie bardzo ciekawa i dramatyczna, ubarwiona anegdotą, zaskakująca zapomnianymi czy też nieznanymi szerzej archiwaliami, wsparta solidnym rzemiosłem operatorów kamery patriotyczno-religijna opowieść zyskuje w ten sposób dodatkowy atut.

„Duchem ciosany” - scenariusz Paweł Nowacki, reżyseria i część zdjęć Arkadiusz Gołębiewski, pozostałe zdjęcia: Andrzej Wyrozębski, Michał Bożek, Grzegorz Zakolski, muzyka Marcin Pospieszalski, wiersz Grzegorza Przemyka czyta Adam Woronowicz, prod. TVP 2009.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł „brat bliźniak” ks. Popiełuszki, ksiądz Bernard Brien

2025-08-08 11:49

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Ksiądz Bernard Brien

Katarzyna Soborak

Ks. Bernard Brien odprawia Mszę św. przy relikwiach bł. ks. Jerzego Popiełuszko w rocznicę jego porwania - 19 X 2016 r.

Ks. Bernard Brien odprawia Mszę św. przy relikwiach bł. ks. Jerzego Popiełuszko w rocznicę jego porwania - 19 X 2016 r.

To po jego modlitwie nad umierającym François Audelanem w szpitalu w podparyskim Créteil w 2012 roku doszło do nagłego wyzdrowienia pacjenta. Ten – domniemany - cud jest obecnie badany w procesie kanonizacyjnym ks. Jerzego Popiełuszki.

Jeszcze tydzień temu ks. Brien rozpisywał harmonogram działań związanych z propagowaniem we Francji kultu bł. ks. Jerzego Popiełuszki.
CZYTAJ DALEJ

7- dniowe uroczystości w Cmolasie

2025-08-11 00:21

Łukasz Lewandowski

Procesja eucharystyczna na ołtarz polowy w Cmolasie

Procesja eucharystyczna na ołtarz polowy w Cmolasie

Cmolaskie sanktuarium wyznaczone w Roku Jubileuszowym jako kościół stacyjny, jest miejscem szczególnym do przemiany siebie i proszenia o przemianę innych. Sprzyjały temu bardzo uroczyście celebrowane nabożeństwa – każdego dnia przewodniczyli im wysocy hierarchowie kościelni. Modlitwą i błogosławieństwem objęte zostały wszystkie stany i grupy społeczne: kapłani, w tym złoci i srebrni jubilaci, osoby życia konsekrowanego, małżeństwa i rodziny, osoby starsze, chore i samotne, rolnicy i ludzie pracy najemnej, samorządowcy i parlamentarzyści, przedstawiciele licznych grup duszpasterskich, parafianie i pielgrzymi. W piątek, 1 sierpnia na parafialnym cmentarzu modlono się za tych, którzy poprzedzili nas w drodze do wieczności.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Trump chce rozwiązać kolejny kryzys: zabójstwa chrześcijan w Afryce

2025-08-11 21:24

[ TEMATY ]

Afryka

Donald Trump

Prezydent USA

zabójstwa chrześcijan

Adobe Stock

Ataki na chrześcijan w Afryce przybierają na sile

Ataki na chrześcijan w Afryce przybierają na sile

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa ostro skrytykowała zabójstwa chrześcijan w Nigerii i innych krajach Afryki Subsaharyjskiej, obiecując zdecydowaną reakcję, aby rozwiązać ten kryzys.

Biały Dom zareagował w ten sposób po serii ataków przeprowadzonych w ostatnich tygodniach na chrześcijańskich rolników, w tym po masakrze 27 chrześcijan w wiosce Bindi Ta-hoss w stanie Plateau w środkowej Nigerii, dokonanej w połowie lipca przez islamistycznych bojowników Fulani. W tym wyjątkowo bestialskim ataku napastnicy – według świadków, którzy przeżyli masakrę - spalili wiele kobiet i dzieci, próbujących ukryć się w kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję