Karuzela wyścigów Formuły 1 nabiera rozpędu. 14 marca rozpoczął ją wyścig o Grand Prix Bahrajnu, 28 marca zaś Roberta Kubicę i innych kierowców ujrzymy podczas GP Australii
Wyścig w Bahrajnie był pierwszym inauguracyjnym wyścigiem w karierze Polaka, który został przez niego ukończony. To dobry prognostyk. Początki poprzednich sezonów, poczynając od 2007 r., nie były dla niego szczęśliwe. Nie ukończył żadnego pierwszego wyścigu. Powody? Najpierw awaria skrzyni biegów. Potem, rok później, uderzył w niego Kazuki Nakajima. Ostatnio zaś miał kolizję (nie ze swojej winy) z Sebastianem Vettelem. Teraz udało mu się zająć 11. lokatę (niestety, niepunktowaną).
Jego kolega z teamu Renault - Witalij Pietrow był 17. Nie ukończył wyścigu, choć już na pierwszym okrążeniu przesunął się aż o 6 pozycji. Uszkodził jednak zawieszenie bolidu. Na nic zdały się wysiłki mechaników. Wycofano go z dalszej jazdy. Rosjanin nie krył swego rozczarowania, ale w jakimś sensie jest sam sobie winien, bo na dwunastym zakręcie wjechał na krawężnik.
Wyścig o GP Bahrajnu okazał się szczęśliwy dla dwukrotnego mistrza świata - Hiszpana Fernando Alonso z Ferrari. Zajął pierwsze miejsce. Drugi był jego kolega z zespołu - Brazylijczyk Felipe Massa. Trzeci zaś - Brytyjczyk Lewis Hamilton z McLarena.
Wracając do Roberta Kubicy:startował on z 9. pozycji. Niestety, zaraz na początku z pojazdu jadącego tuż przed nim, kierowanego przez Australijczyka Marka Webbera z Red Bulla, buchnął dym. Polak nic nie widział. Przyhamował. Doszło do zderzenia ze startującym też z piątej linii Niemcem Adrianem Sutilem z Force India. Skutek? Obaj spadli na koniec stawki. Kubica odrabiał szybko straty, przesuwając się na wspomniane już 11. miejsce. Jeśli zaś chodzi o powracającego do F1 utytułowanego Niemca Michaela Schumachera z Mercedesa, to uplasował się on na 6. pozycji.
Kibice F1 z niecierpliwością czekali na nowy sezon. Wielu jednak czuje rozczarowanie. Dlaczego? Z powodu zmiany przepisów dotyczących tankowania (nie wolno tego robić w trakcie wyścigu). Wielu uważa, że bolidy stały się… cysternami. Do pit stopu zjeżdżają zazwyczaj tylko raz - na zmianę opon, a F1 traci na atrakcyjności. Wychodzi na to, że wystarczy dobrze wypaść w kwalifikacjach, by potem jechać swoim rytmem do mety (przy założeniu, że nic złego nie wydarzy się na torze). Ponadto niektórzy krytykują konstruktorów torów, którzy projektują zakręty na szerokość jednego bolidu. Nie dziwi więc fakt niewielu wyprzedzeń. Patrząc na to wszystko z innej perspektywy, można wysnuć wniosek, że przyjęciem odpowiedniej strategii tankowania można było wygrać wyścig zamiast samym ściganiem się. Na pewno w Bahrajnie przetasowania w czołówce wynikały z awarii i kolizji, a nie z walki. Innymi słowy, teraz trzeba mieć doskonale przygotowany pojazd i kierowcę, który musi się skupić na perfekcyjnej równej jeździe.
Przed rozpoczęciem tego sezonu fachowcy przewidywali, że liderami F1 będą cztery stajnie: Ferrari, McLaren, Red Bull i Mercedes. O Renault nikt nie myślał. Tymczasem wydaje się, że francuski team nie jest bez szans. Pomimo fatalnego układu pewnych zdarzeń Robert Kubica wraz ze swoim bolidem momentami zbytnio nie ustępował czołówce. Co się wydarzy w Australii? Zobaczymy.
Kontakt: sportowa@niedziela.pl
Ave Regina Pacis, Królowa Pokoju w Santa Maria Maggiore
Na środowej audiencji ogólnej Papież zawierzył Polaków Maryi Królowej Pokoju. Prosił, by pamiętali w modlitwie o wszystkich regionach świata, które są dotknięte wojną, a w szczególności o żyjących tam dzieciach. Przypomniał, że dziś przypada Narodowy Dzień Polskich Dzieci Wojny.
„Serdecznie pozdrawiam Polaków. Dzisiaj, obchodzicie Narodowy Dzień Polskich Dzieci Wojny, symbolicznie upamiętniający ich cierpienia oraz ich wkład w odbudowę Polski po II wojnie światowej. Pamiętajcie w modlitwie i w projektach humanitarnych również o dzieciach Ukrainy, Gazy i innych regionów świata dotkniętych wojną. Polecam was oraz cierpiące dziś dzieci, opiece Maryi, Królowej Pokoju, i z serca błogosławię”.
Dziś, 10 września, przypada druga rocznica beatyfikacji rodziny Ulmów. W marcu 1944 roku Józef i Wiktoria, wraz z siedmiorgiem ich dzieci, zostali zamordowani przez Niemców za udzielenie schronienia Żydom. Warto przypomnieć kim byli na co dzień Józef i Wiktoria, zwani Samarytanami z Markowej, czym żyli, jakie mieli pasje oraz jak wyglądało ich życie oraz śmierć.
Był synem Marcina i Franciszki z domu Kluz. Jego rodzice mieli trzyhektarowe gospodarstwo, w którym pomagał od najwcześniejszych lat. Skończył czteroklasową szkołę powszechną, a w 1921 roku został powołany do odbycia służby wojskowej. W 1929 roku rozpoczął naukę w szkole rolniczej w Pilźnie, którą ukończył z bardzo dobrym wynikiem.
Każdego dnia miliony Polaków chwytają za kierownicę, rozpoczynając podróż do pracy, szkoły czy na zasłużony odpoczynek. Posiadanie prawa jazdy często postrzegamy jako przywilej i symbol niezależności, zapominając, że jest to przede wszystkim olbrzymi kredyt zaufania, jakiego udziela nam społeczeństwo. Prowadzenie pojazdu to nie tylko techniczna umiejętność, ale przede wszystkim test z naszej dojrzałości, empatii i poczucia odpowiedzialności za innych, odbywający się w najbardziej prozaicznych sytuacjach drogowych.
Moment, w którym uruchamiamy silnik, to chwila, gdy dobrowolnie stajemy się częścią złożonego systemu, w którym nasze decyzje mają bezpośredni wpływ na zdrowie i życie innych. Zamknięci w metalowej kabinie, często ulegamy złudzeniu anonimowości, które może prowadzić do egoistycznych i niebezpiecznych zachowań. Prawda jest jednak taka, że prowadzimy tonę metalu zdolną do rozwijania ogromnych prędkości, co stawia nas w uprzywilejowanej pozycji wobec pieszych czy rowerzystów. Ta asymetria sił nakłada na nas moralny obowiązek szczególnej troski i uwagi, ponieważ konsekwencje błędu za kierownicą są nieporównywalnie większe niż w jakiejkolwiek innej codziennej czynności. Chwila nieuwagi może prowadzić do nieodwracalnych skutków, które na zawsze zmieniają życie nie tylko ofiar, ale również ich rodzin.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.