Tysiące Kurpiów i gości przeszło w barwnej procesji Bożego Ciała w Myszyńcu. „Kto ma Chrystusa, ma wszystko” – powiedział przy ostatniej stacji ks. Zbigniew Jaroszewski, proboszcz parafii, który podziękował za liczny udział w procesji i ogromne zaangażowanie w jej przygotowanie. Podkreślił, że procesja jest wyznaniem wiary w Boga obecnego w Najświętszym Sakramencie.
Uroczystej Mszy świętej przewodniczył ks. Zbigniew Jaroszyński, a homilię wygłosił ks. Paweł Rytel-Andrianik. Homileta nawiązał do historii uroczystości Bożego Ciała, która jest związana z cudem Eucharystycznym w Bolsenie we Włoszech oraz słynnym hymnem autorstwa św. Tomasza z Akwinu „Przed tak wielkim Sakramentem”.
BM Parafia Myszyniec, Bazylika Mniejsza
„My nie klękamy przed opłatkiem, my klękamy przed Jezusem” – powiedział ks. Paweł Rytel-Andrianik. Zaznaczył, że wydarzenia Eucharystyczne, które miały miejsce w Polsce 15 lat temu w Sokółce, a 10 lat temu w Legnicy, są po to, aby umocnić naszą wiarę, że „Eucharystia to nie jest coś, Eucharystia to jest ktoś – Jezus obecny wśród nas”.
Ks. Rytel-Andrianik zachęcił, aby szczególnie po pandemii podjąć postanowienie, by każda niedziela oznaczała uczestnictwo we Mszy Świętej i przyjęcie Chrystusa w Komunii Świętej. „On mówi ‘bierzcie i jedzcie’, czeka na nas” – powiedział.
Myszyniec jest uważany za symboliczną stolicę Kurpi, które obejmują teren dwóch puszcz mazowieckich: Puszczy Białej i Puszczy Zielonej (zwanej Kurpiowską). Parafia pw. Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu należy do diecezji łomżyńskiej. Miejscowy kościół jest kolegiatą oraz Bazyliką mniejszą. O zaangażowaniu wiernych w życie religijne świadczy fakt, że na terenie parafii jest ok. 200 Kółek Różańcowych.
2023-06-08 20:20
Ocena:+40Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Biskupi w Boże Ciało: o realnej obecności Jezusa w Eucharystii, potrzebie jedności z bliźnimi i wrażliwości na ich potrzeby
xpk, łsz, ks. mk, tm, Msz, lk, pra,bgk, ks. Rafał Skitek /Radio eM, xrk, maj /Warszawa (KAI)
O realnej obecności Jezusa w Eucharystii i o tym, że prawdziwa cześć dla Eucharystii wiąże się z jednością z bliźnimi i wrażliwością na ich potrzeby – mówili biskupi w homiliach podczas Mszy świętych i procesji Bożego Ciała, które przeszły dziś ulicami polskich miast. Biskupi zwracali uwagę na znaczenie sakramentu kapłaństwa i prosili o modlitwę o powołania. Dziękowali też za pomoc okazaną uchodźcom z Ukrainy oraz apelowali o dalsze wsparcie dla nich i modlitwę o pokój.
Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.
15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.