Reklama

Wśród trędowatych w Kamerunie

Niedziela Ogólnopolska 6/2011, str. 20-21

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kazimierz Szałata: - Od ponad 2 lat pracuje Siostra wśród trędowatych w Kamerunie. Jak Siostra przyjęła powołanie do pracy z trędowatymi, kiedy ich po raz pierwszy spotkała?

Reklama

S. Józefa Franke: - Zgromadzenie Sióstr Służebniczek posługę wśród trędowatych w Centre Rohan Chabot w Mokolo, na północy Kamerunu, pełni od 6 lat. Obecnie pracują tu ze mną jeszcze 2 siostry służebniczki: s. Paulina Megier i s. Oliwia Kwiecień. Nasze leprozorium powstało w 1973 r. w wyniku porozumienia między państwem Kamerun i organizacją L’Ordre de Malte, które szukały sióstr zakonnych do jego prowadzenia. Państwo dało teren na budowę ośrodka, zapewniło darmowy dostęp do wody i do dnia dzisiejszego pokrywa opłaty za elektryczność. Przed nami administracją ośrodka i leczeniem chorych zajmowały się siostry z innych zgromadzeń zakonnych.
Jeśli chodzi o mnie, do Kamerunu przyjechałam w lutym 2008 r., a w Mokolo jestem od lipca 2008 r. Czas spędzony wśród trędowatych jest dla mnie szczególnie cenny. Pobyt tutaj to prawdziwa szkoła życia. Dlaczego? Oni nie narzekają, nie biadolą, jacy to są biedni. Zaakceptowali chorobę, związane z nią kalectwo i odnaleźli sens życia. Mimo swojej trudnej sytuacji są pogodni, pełni pokory, śmieją się, pracują, tańczą. Potrzebują podstawowych rzeczy do życia i nas - ludzi, którzy chcą być z nimi. Co piątek otrzymują mąkę, zapałki i sól. Przy okazji świąt dostają mięso albo ryby, trochę ryżu, ubrania. Zapewnienie im tych rzeczy jest możliwe dzięki pieniądzom, które otrzymujemy z L’Ordre de Malte oraz od innych instytucji i ofiarodawców prywatnych.

- Na czym polega praca ośrodka, jakie są jego obecne potrzeby?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Praca ośrodka skupia się na zapewnieniu całościowej opieki trędowatym i ich rodzinom. Jeszcze kilka lat temu Centre Rohan Chabot było tylko leprozorium. Dziś opieką medyczną objęci są wszyscy chorzy, którzy przychodzą do ośrodka, z bliska i z daleka. Nie tylko trędowaci. Jednak oni nadal mają pierwszeństwo w korzystaniu z usług medycznych i z innej pomocy. Są po prostu sercem naszego ośrodka.
Miejsce, gdzie jesteśmy, to typowa wioska trędowatych, zamieszkała przez chorych, którzy przybyli tu z różnych zakątków północnego Kamerunu. Tuż przy naszym centrum znajdują się domy trędowatych. Obecnie mamy pod opieką 85 chorych. Niektórzy z nich żyją sami, inni przybyli tu razem ze swoimi rodzinami. Każdy z nich otrzymał trochę terenu przeznaczonego na uprawę. Nasi trędowaci są bardzo dzielni, wytrwali i godni podziwu, bo mimo fizycznego upośledzenia, mniej lub bardziej widocznego kalectwa, doskonale radzą sobie z pracą w polu.
Trędowaci, zdolni przemieszczać się, przychodzą do nas sami, otrzymują darmowe leczenie. Wielu z nich ma chroniczne, trudno gojące się rany. U wielu z nich, mimo wyleczenia, widać tragiczne skutki trądu: uszkodzony wzrok, całkowita ślepota, brak kończyn, palców, częściowy paraliż itd. Nikt z tych, którzy u nas mieszkają, nie bierze już leków na trąd. To faktycznie ludzie nie tyle chorzy na sam trąd, ile cierpiący z powodu skutków tej strasznej choroby. Oni wciąż potrzebują specjalistycznej opieki i leczenia. Zawozimy ich na konsultacje okulistyczne czy chirurgiczne, opatrujemy im rany. Lekarstwa, środki opatrunkowe można kupić w najbliżej położonym mieście, oddalonym od nas o 80 km. Niestety, raczej nie otrzyma się oczekiwanej i wystarczającej ilości zamawianych produktów. Stąd wszelkie bandaże, kompresy wysyłane w paczkach są nam bardzo pomocne.
Na terenie ośrodka znajduje się budynek „Joie de Vivre” (Radość Życia), gdzie każdego dnia przychodzą najmłodsze dzieci naszych trędowatych. Spędzają tu całe przedpołudnie. Mają przy okazji możliwość nauczenia się języka francuskiego i zdobycia podstaw przygotowujących do rozpoczęcia nauki w szkole.
Jedna trzecia naszych trędowatych to chrześcijanie, dlatego w każdy piątek wspólnie z nimi uczestniczymy we Mszy św., a tym, którzy nie mają siły się przemieszczać, zanosimy raz w tygodniu Komunię św. Naszą posługą i troską otaczamy wszystkich, niezależnie od wyznania.
Chorzy często są opuszczeni przez rodzinę, która jednak chciałaby korzystać z przywilejów, jakie przysługują trędowatym.
Zeszłoroczne obfite deszcze uszkodziły wiele domów. Chcemy pomagać mieszkańcom naszej wioski w remontach, w zakupie materiałów budowlanych. Oni sami nie siedzą z założonymi rękami, w miarę swoich możliwości plotą sznurki, zbierają słomę i inne potrzebne materiały. Niektóre rzeczy, jak np. drzwi, robione są na miejscu przez pracowników naszego centrum. Szyjemy również dla chorych obuwie, robimy protezy, wszystko, co może ułatwić życie naszym podopiecznym.

- W ciągu ostatnich lat zanotowano ogromny postęp w walce z trądem, czy to znaczy, że leprozoria stają się coraz mniej potrzebne?

- U nas, w Kamerunie, mówi się, że już nie ma trądu. Takie były zresztą założenia władz, które chciały ostatecznie wyeliminować tę chorobę. Trzeba przyznać, że rzeczywiście widzimy w tym dziele wielki postęp. Notuje się coraz mniej nowych zachorowań. W 2010 r. w naszym ośrodku zdiagnozowaliśmy tylko jeden nowy przypadek trądu. Nie można jednak zapomnieć - co się bardzo często zdarza - o tych, których dotknęły nieodwracalne, ciężkie skutki tej choroby. Ci okaleczeni, wciąż walczący z długotrwałymi skutkami trądu ludzie muszą mieć opiekę do końca życia. Gdyby nie nasza pomoc, gdyby nie pomoc innych podobnych ośrodków, byliby zostawieni sami sobie.

- Problem trądu, jak widać, dotyka życia rodzinnego, społecznego, łączy się bezpośrednio z ubóstwem, analfabetyzmem i brakiem środków do życia.

- Nasi trędowaci otrzymują od nas bardzo wiele. Ich dzieci mają możliwość chodzenia do szkoły. Centrum pokrywa wszelkie związane z tym koszty. Nie wszyscy nasi chorzy są z tego zadowoleni, niektórzy woleliby, by dziecko zostało w domu i zajęło się przygotowaniem posiłku, przyniosło wodę ze studni itd. Musimy więc uczyć naszych podopiecznych perspektywicznego patrzenia na życie ich dzieci.
Uważam, że warto pomagać misjonarzom i nie myślę tu jedynie o aspekcie materialnym. Drobny gest pamięci, modlitwa - to bardzo dopinguje, pomaga zachować odwagę i pozwala uniknąć zniechęcenia. Dlatego jestem bardzo wdzięczna za wszelkiego rodzaju wsparcie, jakie otrzymuję z Polski.

- Serdecznie dziękuję za rozmowę i zapewniam o naszym duchowym i materialnym wsparciu nie tylko przy okazji kolejnego Światowego Dnia Trędowatych.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: zmiany w obchodach Jubileuszu

2025-04-28 16:51

[ TEMATY ]

Watykan

jubileusz

zmiany

Jubileusz 2025

Vatican News

Dykasteria ds. Ewangelizacji ogłosiła zmiany w obchodach niektórych spotkań Jubileuszu roku 2025. Dotyczy to Jubileuszu Ludzi Pracy i Jubileuszu Przedsiębiorców. Ma to związek z „okolicznościami chwili” - przygotowaniami do konklawe.

Jubileusz Ludzi Pracy odbędzie się w dniach 1-4 maja, a Jubileusz Przedsiębiorców - 4-5 maja. Ich uczestnicy przejdą jedynie przez Drzwi Święte w bazylice św. Piotra i innych trzech bazylikach papieskich: św. Jana na Lateranie, Matki Bożej Większej, gdzie będą mogli pomodlić się przy grobie papieża Franciszka, i św. Pawła za Murami.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł śp. Tadeusz Dziwisz, brat Kardynała Stanisława Dziwisza

2025-04-29 19:08

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Adobe Stock

Zmarł śp. Tadeusz Dziwisz, brat Kardynała Stanisława Dziwisza, Arcybiskupa Krakowskiego Seniora.

Msza św. pogrzebowa zostanie odprawiona w środę, 30 kwietnia 2025 r. w kościele św. Stanisława BM w Rabie Wyżnej. Poprzedzi ją modlitwa różańcowa od godz. 13.30.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję