Reklama

Posiedzenie Rady Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu

O wyzwaniach nowej ewangelizacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Owyzwaniach nowej ewangelizacji realizowanej za pośrednictwem mediów dyskutowano podczas obrad Rady Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu, które odbywały się pod przewodnictwem abp. Sławoja Leszka Głódzia w dniach 24-25 marca w Straszynie pod Gdańskiem.
Wprowadzeniem do dyskusji był referat redaktora naczelnego KAI Marcina Przeciszewskiego, ukazujący, że dla Ojca Świętego Benedykta XVI temat nowej ewangelizacji - podobnie jak dla Jana Pawła II - staje się jednym z haseł kluczowych pontyfikatu. Świadczy o tym m.in. fakt powołania jesienią 2010 r. nowej dykasterii: Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, a także zwołanie na październik 2012 r. Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów poświęconego nowej ewangelizacji. Red. Przeciszewski zwrócił uwagę, że sytuacja Kościoła staje się w Polsce coraz trudniejsza i w najbliższych latach można się spodziewać silniejszej ofensywy ideologicznej. Związane jest to m.in. z powstaniem nowej, dynamicznej lewicy oraz brakiem Jana Pawła II, który był uniwersalnym autorytetem dla wszystkich Polaków, niezależnie od ich opcji ideowej.
Podczas konferencji bp Adam Lepa mówił o misji specjalnej mediów katolickich. Do najważniejszych zadań stojących dziś przed nimi zaliczył pogłębianie wiary u odbiorców, podnoszenie ich wiedzy religijnej oraz obalanie mitów, jakie są fabrykowane wokół życia Kościoła. Wśród specjalnych zadań mediów katolickich bp Lepa wyliczył skuteczne i szybkie reagowanie na negatywny wpływ innych mediów na społeczeństwo. Jest to istotne szczególnie wobec faktu, że 80 proc. polskich mediów znajduje się we władaniu środowisk liberalnych i lewicowych. Ich wpływ bp Lepa nazwał celowym „ogłupianiem” społeczeństwa czy wręcz jego „jełopizacją”. W procesie tym szczególne uczestniczą tabloidy.
Podczas konferencji zwrócono uwagę, że internet staje się jedynym środkiem przekazu, z którego czerpie informacje dzisiejsza młodzież. Media tradycyjne, czyli prasa, radio i telewizja, mają znaczenie w formowaniu elit, natomiast masowe oddziaływanie można osiągnąć za pomocą internetu.
Uczestnicy spotkania postulowali intensywniejszy dialog z mediami świeckimi, tak aby świat wartości ewangelicznych mógł być za ich pośrednictwem bardziej przekazywany.
Dokonano typologii polskich mediów pod kątem ich sposobu patrzenia na Kościół i jego prezentacji. Pierwsza grupa mediów, z „Gazetą Wyborczą” na czele, dostrzega tematykę kościelną, ale z zasady kwestionuje nauczanie Kościoła i usiłuje podważyć jego autorytet. Ponadto w swej publicystyce stara się niejako „poprawić Kościół” według własnego sposobu myślenia. Do drugiej grupy zaliczono sposób opisywania Kościoła, jaki wypracował dziennik „Rzeczpospolita”. Określono go jako zasadniczo wiarygodny, jednak stwierdzono, że pewne strony życia Kościoła są tam oceniane negatywnie i nieraz w przesadny sposób nagłaśniane. Ponadto część członków redakcji wykazuje wyraźną fascynację Kościołem tradycjonalistycznym, co skutkuje nieraz krytyką Ojca Świętego i Stolicy Apostolskiej. Trzecia grupa mediów, której reprezentantem był np. do niedawna „Dziennik”, a dziś „Dziennik - Gazeta Prawna”, wychodzi z pozycji ateistycznych i dostrzega działalność Kościoła, ale wyłącznie w jego wymiarze horyzontalnym.
Chorobą niemal wszystkich świeckich mediów jest szukanie w Kościele taniej sensacji oraz nagłaśnianie wszelkich spraw kontrowersyjnych. Tematyka religijna - choć w wybiórczy sposób - jest jednak obecna, czego powodem jest autorytet, jakim cieszy się Kościół w Polsce, wszystkie media muszą to zatem brać pod uwagę.

(Na podst. KAI)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne zmiany personalne w archidiecezji katowickiej

2025-05-30 09:21

[ TEMATY ]

zmiany personalne

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy listę zmian personalnych.

ks. Paweł Dąbrowski, parafia Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Jastrzębiu-Zdroju
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik

Monika Książek

św. Jan Sarkander

św. Jan Sarkander
Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik (1576-1620). Urodził się w Skoczowie z matki Polki i ojca Czecha. Studiował w Pradze i Grazu. Żył w Czechach opanowanych przez husytów, w czasach prześladowań katolików. Katolikom odbierano świątynie, duchownych wypędzano. Wyjechał do Częstochowy i Krakowa. Po powrocie na Morawy został oskarżony o zdradę stanu i uwięziony. Torturowany, namawiany do zdrady tajemnicy spowiedzi, umarł śmiercią męczeńską. Kanonizowany przez Jana Pawła II w 1995 r. Św. Jan Sarkander jest patronem diecezji bielsko-żywieckiej. Urodził się 20 grudnia 1576 r. w Skoczowie. Zginął śmiercią męczeńską 17 marca 1620 r. Beatyfikowany był 6 maja 1860 r. przez papieża Piusa IX. Kanonizacji Jana Sarkandra dokonał Jan Paweł II 21 maja 1995 r. w Ołomuńcu.
CZYTAJ DALEJ

Gdy sztuka prowadzi do modlitwy. Relikwiarz męczennic z Braniewa

2025-05-30 18:13

[ TEMATY ]

wywiad

Braniewo

siostry katarzynki

Andrzej Adamski

Archiwum prywatne Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Już wkrótce beatyfikacja piętnastu sióstr katarzynek w Braniewie. Wyjątkowej oprawie tej uroczystości towarzyszyć będzie wyjątkowy relikwiarz. Nam w przededniu beatyfikacji udało się porozmawiać z Andrzejem Adamskim, znanym złotnikiem z Braniewa, który stworzył to fascynujące dzieło sztuki sakralnej.

Przeczytaj także: Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję