Reklama

Warszawska Pielgrzymka Piesza w okresie PRL-u

Niedziela Ogólnopolska 22/2011, str. 19

Bożena Sztajner/Niedziela

O. Dariusz Cichor OSPPE, który prowadził część obrad sympozjum, red. Grzegorz Górny i ks. Marek Dziewiecki. Przemawia o. Józef Płatek OSPPE

O. Dariusz Cichor OSPPE, który prowadził część obrad sympozjum, red. Grzegorz Górny i ks. Marek Dziewiecki. Przemawia o. Józef Płatek OSPPE

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pielgrzymka jako „przestrzeń wolności”. Takiego znaczenia Warszawska Piesza Pielgrzymka na Jasną Górą nabrała szczególnie w okresie komunistycznym, kiedy ludziom wierzącym utrudniano publiczne wyrażanie swojej wiary, swoich przekonań religijnych, a także poglądów na otaczającą rzeczywistość.
Podczas Sympozjum Mariologiczno-Maryjnego na Jasnej Górze zostały też podjęte m.in. tematy: „Panorama dziejów Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej na Jasną Górę” - o. mgr lic. Samuel Pacholski OSPPE; „Sługa Boży kard. Stefan Wyszyński a Warszawska Pielgrzymka Piesza” - Anna Rastawicka z Instytutu Prymasa Wyszyńskiego; „Warszawska Pielgrzymka Piesza w świetle dokumentów operacyjnych Służby Bezpieczeństwa PRL w Warszawie” - s. dr Małgorzata Krupecka USJK. Ks. dr Marek Dziewiecki w swoim referacie mówił: - Warszawska Pielgrzymka Piesza od początku swej 300-letniej historii była i pozostaje nie tylko miejscem wspólnotowego wyznania wiary w Boga, który objawił się w swoim Synu i za sprawą Maryi stał się człowiekiem, ale i szczególnie ważnym miejscem tworzenia wspólnoty.

Pielgrzymka darem dla Europy

W systemie komunistycznym, który panował w Polsce po 1945 r., pielgrzymki na Jasną Górę stały się szczególnym przedmiotem zainteresowania służb specjalnych PRL-u. Taki los spotkał pielgrzymkę z Warszawy. Po II wojnie światowej Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę nabrała wymiaru ogólnopolskiego, a od 1966 r. - nawet wymiaru międzynarodowego. Dla mieszkańców Europy Zachodniej była szczególnym fenomenem. Jak podkreślił red. Grzegorz Górny z „Frondy”, pielgrzymi z Europy Zachodniej znajdowali w Polsce coś, co u nich już nie istniało z powodu sekularyzacji. Natomiast dla pielgrzymów z Europy Środkowo-Wschodniej pielgrzymowanie z Warszawy na Jasną Górę niosło ze sobą poczucie przynależności do Kościoła powszechnego oraz dar narodowości. Pielgrzymowanie to było zamanifestowaniem pewnej wolności religijnej i sumienia. Było również formą sprzeciwu wobec systemu. W ten sposób Kościół i pielgrzymka stały się przestrzenią wolności.
Wśród pielgrzymów z Europy Środkowo-Wschodniej wyróżniało się zasadniczo trzy grupy pątników. Pierwszą grupę stanowili Serbowie Łużyccy, drugą grupą byli Węgrzy, którzy z pielgrzymką warszawską związali się po 1958 r., trzecią grupę od 1968 r. stanowili Słowacy. Zdaniem red. Grzegorza Górnego, pewne podsumowanie pielgrzymowania pątników z tych krajów stanowił VI Światowy Dzień Młodzieży w Częstochowie w 1991 r. Było to bowiem pierwsze po II wojnie światowej tak ważne i duże spotkanie młodych ludzi z Europy Wschodniej i Zachodniej.
Ponieważ Warszawska Piesza Pielgrzymka na Jasną Górę odgrywała tak ważną rolę ewangelizacyjną, pełniła funkcję wychowawczo-edukacyjną i miała znaczenie wspólnototwórcze, była ważnym przejawem wspólnoty narodu oraz fenomenem religijnym i społecznym. Stała się więc w okresie PRL-u przedmiotem inwigilacji ze strony służb komunistycznych, czegoś, co nazywało się akcją zabezpieczenia pielgrzymki czy też uroczystości religijnych z udziałem pielgrzymów. W całej machinie działań Służby Bezpieczeństwa znalazły się m.in. próby deprecjonowania pielgrzymki przez stałe zaniżanie liczby pątników, wszelkiego rodzaju prowokacje, dezintegrację czy też dezinformację. Niestety, od 1988 r. zaczęło się niszczenie teczek SB dotyczących księży, biskupów oraz parafii. Dlatego zauważa się brak udokumentowania wielu zjawisk odnoszących się do fenomenu pielgrzymowania. Akta powojenne są w dużym stopniu niepełne. Podczas jasnogórskiego sympozjum mówił o tym m.in. Augustyn Brzezina, historyk z IPN-u.
Cennymi doświadczeniami na temat pielgrzymowania podzielili się: o. dr Józef Płatek OSPPE, który wielokrotnie przeszedł trasę z Warszawy do Częstochowy, o. Dariusz Cichor OSPPE, do niedawna kierownik Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej, oraz o. Sylwan Wirkowski OSPPE, który doświadczenie zdobyte podczas pielgrzymowania w Polsce wykorzystał przy organizowaniu pielgrzymek na Ukrainie i na Łotwie.

Liturgiczne zakończenie

Sympozjum zakończyło się uroczystą Mszą św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, która była Eucharystią dziękczynną za beatyfikację Jana Pawła II i za 300-lecie pielgrzymowania z Warszawy na Jasną Górę. Przewodniczył bp Stanisław Dziuba, paulin, ordynariusz diecezji Umzinkulu w RPA, a homilię wygłosił ks. prof. dr hab. Janusz Królikowski.
W imieniu Jasnej Góry przemówił o. Sebastian Matecki, podprzeor sanktuarium. Życzył, aby pielgrzymka warszawska i wszystkie pielgrzymki, które z niej wzięły początek, nadal były środkiem do wielkiego uświęcenia narodu polskiego, a szczególnie tych wszystkich, którzy pielgrzymują i drogami maryjnymi chcą dochodzić do Chrystusa.
We Mszy św. uczestniczyli wierni z Kościana - parafii, której przedstawiciele byli na Placu św. Piotra w Rzymie 13 maja 1981 r. z obrazem Matki Bożej Częstochowskiej. Po zamachu na Ojca Świętego ten właśnie obraz ustawiono na fotelu papieskim i wszyscy pielgrzymi modlili się o ocalenie Jana Pawła II. Teraz, po 30 latach, parafianie z Kościana złożyli na Jasnej Górze bukiet z 30 kwiatów, dziękując za uratowanie Papieża Polaka.
Organizatorem sympozjum był Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze. Sympozjum odbywało się pod patronatem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Z większością referatów przygotowanych na sympozjum można było się natychmiast zapoznać w całości dzięki publikacji Wydawnictwa Zakonu Paulinów „PAULINIANUM” pt. „W blasku błogosławionego Jana Pawła II. Jubileusz 300-lecia Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej”, przygotowanej pod redakcją o. prof. UKSW dr. hab. Zachariasza Jabłońskiego, głównego organizatora sympozjum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joachim i św. Anna - rodzice, dziadkowie i wychowawcy

Imiona rodziców Maryi i zarazem dziadków Jezusa są nam dobrze znane. Wynika to z faktu, że ich kult w Polsce jest dość rozpowszechniony. Zapewne powodem tego jest nasze, pełne sentymentu, podejście do kobiecej części rodu Jezusa. Kochamy mocno Najświętszą Maryję Pannę i swą miłość przelewamy również na Jej matkę - św. Annę. Dlatego liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima cieszy się u nas tak dużymi względami. Współcześnie czcimy rodziców Maryi wspólnie, choć początkowo przeważał kult św. Anny. Przywędrował on do Polski już w XIV wieku, kiedy Stolica Apostolska ustaliła datę święta na 26 lipca. Zawsze wyjątkową czcią otaczano babcię Jezusa na Śląsku. Do dziś największej czci doznaje ona na Górze św. Anny k. Opola, gdzie znajduje się cudowna figura tej Świętej. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję i Jezusa, dlatego powszechnie jest nazywana Świętą Anną Samotrzecią - co można tłumaczyć „we troje razem”. O św. Joachimie i św. Annie nie wiemy jednak za dużo. Pismo Święte o nich nie wspomina. Trochę więcej światła na te postaci rzuca jeden z apokryfów - Protoewangelia Jakuba z końca II wieku. Z niego właśnie dowiadujemy się o imionach dziadków Jezusa. Wiemy też, że byli oni długo bezdzietni. Dopiero wytrwała modlitwa Joachima przez czterdzieści dni na pustyni wyjednała łaskę u Boga. Dar dany im w podeszłym wieku został przepowiedziany przez anioła, który określił mającą się narodzić córkę jako „radość ziemi”. Zapewne św. Joachim i św. Anna byli dobrymi rodzicami, czego bezdyskusyjnym przykładem jest Maryja. Właśnie Ona przyjęła w pokorze Boże wybranie, spełniając Jego wolę wobec siebie. Podkreślił to sługa Boży Jan Paweł II 21 czerwca 1983 r. właśnie na Górze św. Anny, kiedy powiedział, że: „Syn Boży stał się człowiekiem dlatego, że Maryja stała się Jego Matką”. W wielkiej mierze Maryja mogła stać się Matką Zbawiciela dzięki dobremu wychowaniu, które otrzymała w domu rodzinnym. Warto więc postawić pytanie: Czy my potrafimy wyciągnąć z tego właściwe wnioski dla nas samych? Trzeba nam pytać o styl wychowywania naszych pociech. Z niego wynika ich stosunek do sacrum, do świata Bożych planów wobec każdego z naszych dzieci. Św. Joachim i św. Anna na pewno mieli świadomość tego, że ich obowiązkiem jest dobre przygotowanie Maryi do wypełnienia zadań, które Bóg przed Nią postawił.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Szarbela

[ TEMATY ]

św. Charbel

św. Charbel Makhlouf

Szarbel Makhlouf

św. Szarbel

Mat.prasowy

Nowennę można rozpocząć w dowolnym czasie. Uroczyście jest odprawiana w klasztorze w Annai jako przygotowanie do trzeciej niedzieli lipca, głównej uroczystości poświęconej świętemu Szarbelowi, na pamiątkę jego święceń kapłańskich 23 lipca 1859 roku.

Przedstawiajmy swe intencje miłosiernemu Bogu za wstawiennictwem świętego Szarbela. Odprawiających ją zachęca się do codziennej Komunii Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz Młodzieży: historyczny rekord uczestników z Portugalii. To owoc ŚDM

Aż 11 tysięcy młodych osób przyjedzie z Portugalii na Jubileusz Młodzieży do Rzymu. To największa frekwencja w historii międzynarodowych spotkań i owoc niedawnych Światowych Dni Młodzieży Lizbona 2023.

„Mówimy o największej mobilizacji portugalskiej młodzieży, jaką kiedykolwiek widziano w kontekście międzynarodowych spotkań. To dla nas ogromna radość i panuje wielki entuzjazm wobec pracy duszpasterskiej prowadzonej w całym kraju” – podkreśla w rozmowie z agencją SiR Pedro Carvalho, odpowiedzialny za duszpasterstwo młodzieży w Portugalii. W Rzymie na spotkaniu młodzieży obecni będą przedstawiciele wszystkich portugalskich diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję