Według niemieckiej agencji katolickiej KNA Jitzhak Reiter z Instytutu Badań Judaistycznych w Jerozolimie (Jerusalem Institute for Israel Studies) powiedział, że zbliżająca się wizyta papieża Franciszka w Izraelu (25-26 maja) uwrażliwia na sprawy miejsc świętych. Zwrócił uwagę, że rosnąca liczba ataków na nieżydowskie miejsca modlitwy stanowi dla tego kraju „jeden z najbardziej mrocznych rozdziałów”.
Mówiąc o trudnej sprawie zachowania lub zmiany status quo Reiter wymienił jako przykłady salę Wieczernika (dziś jako muzeum należy ona do Państwa Izrael) i Bazyliki Grobu Pańskiego (ta zarządzana przez 6 Kościołów chrześcijańskich świątynia jest m.in. siedzibą prawosławnego patriarchy Jerozolimy, ale klucze do niej ma rodzina muzułmańska). Jest to może rozsądne z politycznego punktu widzenia, ale surowe trzymanie się status-quo nie uwzględnia przemian demograficznych i może działać dyskryminująco – stwierdził analityk izraelski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Nawiązując do sprawy Wieczernika kustosz franciszkanów w Ziemi Świętej, a zarazem pełnomocnik Kościoła katolickiego ds. miejsc świętych w tym regionie, o. Pierbattista Pizzaballa wyraził gotowość do dyskusji i kompromisów w tej kwestii. Podkreślił jednocześnie, że status quo stanowi ramy pozwalające na dyskusję między różnymi stronami. Warunkiem każdego dialogu jest uznanie tego miejsca jako świętego dla chrześcijan, to zaś wymaga swobodnego ich dostępu do Wieczernika oraz możliwości wykorzystywania go do celów liturgicznych.
O. Pizzaballa zdementował pogłoski krążące wśród nacjonalistów żydowskich, jakoby istniał zamiar przekształcenia Wieczernika w kościół. Dodał, że także zakon franciszkanów nie dąży do suwerenności nad tym miejscem, wiedząc, jak bardzo delikatna jest ta sprawa.
Władze Izraela oświadczyły, że nie zamierzają zwracać Wieczernika Kościołowi katolickiemu z okazji wizyty papieża. Prawa do jego własności i wykorzystywania stanowią jeden z punktów toczących się od lat rozmów między Izraelem i Stolicą Apostolską. Jednorazowe zezwolenie na sprawowanie przez Ojca Świętego liturgii w tym miejscu 25 bm. nie ma związku z tymi rozmowami.