Reklama

Logopeda potrzebny od zaraz

Mowa, choć tak naturalna dla każdego człowieka, nie jest umiejętnością wrodzoną. Człowiek nabywa tę umiejętność w ciągu całego swojego życia w kontaktach z ludźmi. Rozwój mowy jest istotny dla rozwoju i kształtowania osobowości, zwłaszcza u małych dzieci. Mowa wpływa także na całokształt rozwoju dziecka, umożliwia precyzyjne komunikowanie się, stanowi podstawę w zdobywaniu informacji o świecie

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 39

GRAZIAKO/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Coraz częściej możemy zaobserwować, zwłaszcza u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju mowy. Szacuje się, że co czwarte dziecko ma kłopoty z poprawnym mówieniem. Problem jest o tyle poważny, że - przede wszystkim w mniejszych miejscowościach - brakuje logopedów. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta - brak pieniędzy na etaty dla specjalistów.
System opieki logopedycznej w Polsce stanowi część systemu oświatowego i systemu opieki zdrowotnej. Opiera się głównie na działalności poradni pedagogiczno-psychologicznych, a także poradni foniatrycznych, działających przy szpitalach i przychodniach. Pomoc w nich otrzymują przede wszystkim dzieci, u których nieprawidłowości w wymowie zostały stwierdzone m.in. podczas badań przesiewowych przeprowadzanych w szkołach i przedszkolach. Do poradni mogą także zgłosić dziecko sami rodzice, którzy są zaniepokojeni mową swojej pociechy. Co jednak z dziećmi, które nie mają dostępu do fachowej pomocy? Mimo sporej liczby poradni psychologiczno-pedagogicznych - np. w Częstochowie są ich cztery, a także prywatnych gabinetów logopedycznych czas oczekiwania na wizytę u specjalisty waha się od miesiąca do siedmiu. Rozwiązaniem byłaby obecność logopedy w przedszkolach i szkołach, podobnie jak psychologa czy pedagoga, niejako wynikająca z Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych placówkach wychowawczych. O tym, że takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w praktyce, świadczą te placówki, które - najczęściej dzięki zaangażowaniu lokalnego samorządu, dyrekcji placówki i rodziców - wywalczyły etaty dla specjalistów.
- Logopeda zatrudniony w placówce to nie tylko szybki dostęp do diagnozy i terapii, ale również możliwość kierunkowej obserwacji dziecka w codziennych sytuacjach, podczas zabaw z rówieśnikami, w kontakcie z nauczycielami - mówi Beata Sobera-Baron, logopedka pracująca w przedszkolach województwa opolskiego, właścicielka Centrum Logopedii i Rozwoju Osobistego „Cliro” w Opolu. - Zatrudnienie logopedy daje także możliwość przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z rodzicem (który przecież jest na miejscu niemal codziennie) i - w razie potrzeby - szybkiej interwencji. Będąc w placówce, łatwiej nam ocenić możliwości dziecka i zaplanować optymalne działania. Z mojego doświadczenia wynika, że wiele poważnych problemów rozwojowych dzieci zostało zdiagnozowanych dopiero po interwencji personelu zatrudnionego w przedszkolu. Należy pamiętać, że wczesna diagnoza ma ogromne znaczenie ze względu na zmniejszającą się z wiekiem plastyczność mózgu. Im wcześniejsza diagnoza, tym większe szanse na szybsze osiągnięcie często pełnej sprawności - dodaje.
Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Jednak nie zawsze samorządy stać na utworzenie nowego etatu lub wygospodarowanie pieniędzy chociażby na kilka dodatkowych godzin przeznaczonych na zajęcia logopedyczne. Sytuacja polskiej oświaty nie jest najlepsza. Obecnie raczej szuka się oszczędności, a nie mnoży dodatkowe koszty. Z pomocą finansową mogą przyjść projekty unijne, dzięki którym gminy mogą starać się o pieniądze na tworzenie różnego rodzaju zajęć dodatkowych, nie tylko logopedycznych, ale także kompensacyjno-korekcyjnych czy plastycznych. Z takiej pomocy skorzystało wiele przedszkoli i szkół w województwie opolskim.
- Od kilku lat współpracuję z przedszkolami i szkołami na zlecenie gmin wykorzystujących środki unijne. Wymaga to, co prawda, zaangażowania ze strony samorządów (a raczej osób piszących i koordynujących projekty), ale trud jest opłacalny. Dzięki pozyskanym funduszom udaje się zwykle zorganizować dodatkowe zajęcia z języków obcych, plastyczne, taneczne i - coraz częściej - logopedyczne - mówi pani Beata. - Podczas realizacji projektu dzieci otoczone są fachową opieką. Rodzice uzyskują wyczerpujące informacje o stanie rozwoju mowy swoich dzieci, wiedzą, jakie badania uzupełniające muszą wykonać, uczą się, jak ćwiczyć z dzieckiem oraz jak wspierać proces terapeutyczny.
Nadziei na poprawę sytuacji należy także upatrywać w Europejskim Konsensusie Naukowym nt. badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dokument ten, podpisany 22 czerwca br., wyraża stanowisko europejskiego środowiska audiologów, foniatrów, okulistów i terapeutów mowy w kwestiach problemu zaburzeń komunikacyjnych u dzieci rozpoczynających edukację, negatywnego wpływu zaburzeń słuchu, wzroku i mowy na prawidłowy rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, a także roli, jaką odgrywa wczesna diagnostyka, najskuteczniej realizowana poprzez badania przesiewowe. W gronie sygnatariuszy Konsensusu znaleźli się przedstawiciele Europejskiej Federacji Towarzystw Audiologicznych, Unii Europejskich Foniatrów, Komitetu Łącznikowego Terapeutów Mowy/Logopedów Unii Europejskiej, Konsultant Krajowy w dziedzinie okulistyki. Stronę polską reprezentował prof. Henryk Skarżyński - dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. Polska półroczna prezydencja w UE może być zatem dobrą okazją do zwrócenia uwagi na konieczność objęcia profilaktyką najmłodszych mieszkańców europejskiej wspólnoty.
Prawidłowy rozwój mowy jest podstawą komunikacji społecznej oraz rozwoju współczesnego społeczeństwa, które coraz częściej nazywane jest społeczeństwem informacyjnym. W odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym zaburzenia w zakresie funkcjonowania narządów wzroku, słuchu, a przede wszystkim mowy, są jedną z głównych przyczyn opóźnień i problemów w nauce, a także trudności w nabywaniu umiejętności językowych, inteligencji oraz w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem, zarówno w szkole, jak i poza nią.
Mając na uwadze troskę o przyszłość młodego pokolenia, należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłu oraz prawidłowy rozwój mowy warunkuje poprawny rozwój intelektualny i emocjonalny najmłodszych. Ma to ogromne znaczenie dla ich dalszego rozwoju nie tylko w aspekcie zdrowotnym, ale również - w życiu dorosłym - w aspekcie społecznym, zawodowym i ekonomicznym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Egipt: mnisi na znak sprzeciwu zamykają przed pielgrzymami klasztor św. Katarzyny na Synaju

2025-06-07 18:30

[ TEMATY ]

Egipt

mnisi

klasztor św. Katarzyny na Synaju

Berthold Werner, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Common

Klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj

Klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj

Mnisi z prawosławnego klasztoru św. Katarzyny na półwyspie Synaj postanowili zamknąć obiekt dla zwiedzających na znak sprzeciwu wobec orzeczenia sądu w Ismailij z 28 maja br., który uznał ten obszar za własność państwową, przyznając Kościołowi jedynie prawo do użytkowania go. Mimo różnych zapewnień ze strony egipskich władz, zapewniających, że wyrok sądu niewiele zmieni w statusie klasztoru, decyzja ta bardzo zaniepokoiła światowe prawosławie, które widzi w tym „niebezpieczny precedens”.

Swe obawy wyraziły dotychczas m.in. patriarchaty Konstantynopola, Jerozolimy i Aleksandrii, Kościoły Grecji i Cypru oraz Grecki Związek Teologów.
CZYTAJ DALEJ

Takiego Obrońcę zsyła nam Chrystus, którego z radością chcemy przyjąć i ugościć

2025-06-05 10:42

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Zesłanie Ducha Świętego jest momentem „posłania”. Mówi o tym Jezus w Ewangelii według św. Mateusza: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (Mt 28,19).

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jeżeli Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania. Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami był na zawsze. Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy. Kto nie miłuje Mnie, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem, przebywając wśród was. A Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem».
CZYTAJ DALEJ

Kolejne ostrzeżenie: burze, deszcz, grad i silny wiatr w 14 województwach

2025-06-08 09:34

[ TEMATY ]

ostrzeżenie

burze

silny wiatr

deszcz

grad

Adobe Stock

IMGW wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed burzami

IMGW wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed burzami

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed burzami dla 14 województw. Prognozuje tam opady deszczu i gradu, a także silny wiatr.

Ostrzeżeniem II stopnia objęto południową część woj. podkarpackiego. Prognozowane są tam burze, którym miejscami będą towarzyszyć bardzo silne opady deszczu (do 40 mm) i porywy wiatru do 100 km/h. Lokalnie może pojawić się grad.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję