Reklama

Jest festiwal, bo jest Jasna Góra

1085 wykonawców z 11 krajów: Austrii, Bułgarii, Egiptu, Hiszpanii, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, Rumunii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski, którzy zaprezentowali się podczas koncertów różnorodnych gatunków muzyki, wystawy, spektakle i wykłady złożyły się na 22. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, która odbyła się w Częstochowie w dniach 1-6 maja 2012 r.

Niedziela Ogólnopolska 20/2012, str. 28-29

Graziako/Niedziela

Koncert inauguracyjny

Koncert inauguracyjny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal „Gaude Mater”, którego jednym z nurtów jest ekumenizm, to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Miejscami prezentacji festiwalowych są przede wszystkim wnętrza częstochowskich świątyń różnych wyznań. Jak podkreśla dyrektor Festiwalu Małgorzata Z. Nowak, projekt rozwija się tak doskonale właśnie dzięki dobrej współpracy miasta Częstochowy, Kurii Metropolitalnej oraz Klasztoru Jasnogórskiego, ale też wielkiej życzliwości i pomocy gospodarzy kościołów ewangelicko-augsburskiego i prawosławnego, położonych - jak przystało na wspomniany ekumenizm - vis-ŕ-vis siebie. - Myślę, że nie dałoby się organizować tego Festiwalu, gdyby Częstochowa nie miała Jasnej Góry i nie miała pięknych kościołów - podkreśla Małgorzata Z. Nowak. - Festiwal zrodził się w Częstochowie właśnie dlatego, że jest Jasna Góra - dodaje. I z pewnością jego propozycje są tak różnorodne, jak różnorodna jest mozaika pielgrzymów przybywających na Jasną Górę.

Dwa jubileusze

Reklama

Uroczysty koncert inauguracyjny, który odbył się 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, był jednocześnie głównym punktem obchodów 80. urodzin Wojciecha Kilara (więcej na s. 27) oraz 20-lecia Polskiej Federacji „Pueri Cantores”, która w dniach 30 kwietnia - 3 maja przeżywała w Częstochowie swój VII Kongres. Podczas koncertu zabrzmiały doskonale znane wielbicielom muzyki Kilara utwory dostojnego jubilata - „Bogurodzica”, „Exodus” i „Angelus”, dzieła, w których zaklęta jest historia Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Szklana muzyka...

Niezwykle ciekawą propozycją Festiwalu był koncert na harmonikę szklaną i verrofon, w którym wystąpili artyści z Austrii - „Wiener Glasharmonika Duo”. Ci, którzy przybyli na koncert do kościoła pw. Najświętszego Imienia Maryi, zostali urzeczeni niezwykłym brzmieniem niecodziennych instrumentów. Christy i Gerald Schönfeldingerowie wykonali m.in. utwory Ch. W. Glucka, J. Haydna, F. Schuberta i W. A. Mozarta, a dzięki oryginalności instrumentów i pięknemu wnętrzu świątyni koncert okazał się prawdziwym spektaklem. Słuchacze wychodzący z koncertu zgodnie potwierdzali, że takiego fenomenu dotychczas na Festiwalu nie było.

Spotkanie z judaizmem

Nie jak to miało miejsce dotychczas - w Teatrze im. A. Mickiewicza czy Filharmonii Częstochowskiej, ale po raz pierwszy w świątyni - w progach kościoła ewangelicko-augsburskiego zabrzmiała muzyka synagogalna. Shmuel Barzilai, główny kantor synagogi w Wiedniu, któremu towarzyszył „Klezmer Reloaded” w składzie: Maciej Gołębiowski (klarnet) i Aleksander Szewczenko (akordeon), nie tylko przepięknie śpiewał pieśni judaizmu, ale także nawiązał podczas koncertu doskonały kontakt z publicznością, a muzykę i śpiew uzupełniły opowieści artystów.

Muzyka na fletnię Pana

Reklama

Kolejna ze śmiałych propozycji Festiwalu - koncert muzyki na fletnię Pana dnia 2 maja, podobnie jak koncert „szklanej muzyki”, okazał się strzałem w dziesiątkę. Był bowiem niepowtarzalną wyprawą do świata magicznych dźwięków instrumentu znanego kiedyś w Polsce pod nazwą multanki, a dziś obecnego jedynie na Bałkanach. Mołdawianin Stefan Negura, z towarzyszeniem rumuńskiego zespołu „Traffic Strings”, oczarował słuchaczy pięknymi interpretacjami utworów W. A. Mozarta, A. Vivaldiego, J. S. Bacha, G. Rossiniego, G. Verdiego, a nawet Ennio Morricone.

Inauguracja liturgiczna

W tym roku, inaczej niż w poprzednich latach, miała miejsce 3 maja i ze względu na olbrzymi aparat wykonawczy - na jasnogórskim Szczycie. Podczas uroczystej Sumy celebrowanej ku czci Matki Bożej Królowej Polski zabrzmiała „Msza Świętokrzyska” na chór i organy Jana Maklakiewicza w wykonaniu 600 chórzystów z Polskiej Federacji „Pueri Cantores” i organisty Bogdana Stępnia pod dyrekcją Jarosława Jasiury.

Wybitni młodzi

Jednym z priorytetów Festiwalu „Gaude Mater” jest wspieranie młodych twórców. W tym celu wspólnie z warszawskim Instytutem „Musica Sacra” organizowany jest każdego roku Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na utwór sakralny na chór mieszany a cappella. Zgodnie z festiwalową tradycją, utwory laureatów tegorocznej, VIII edycji Konkursu - Bartosza Kowalskiego, Phillipa Armstronga Cooke’a z Wielkiej Brytanii, Michała Malca i Douglasa Gary’ego Pewa z USA - zabrzmiały podczas Koncertu Prawykonań obok dzieł uznanych już kompozytorów.

Muzyka dawna

Wielką gratką dla wielbicieli muzyki dawnej był występ sopranistki Joanne Lunn z Wielkiej Brytanii oraz doskonałej „Akademie für Alte Musik Berlin” - niekwestionowanej gwiazdy Festiwalu. W wykonaniu solistki i należącej do światowej czołówki zespołów kameralnych, obchodzącej w tym roku jubileusz 30-lecia swego istnienia orkiestry, zabrzmiały oratoryjne utwory J. S. Bacha, które we wnętrzu kościoła seminaryjnego znalazły dla siebie godną przestrzeń.

Rockowy chorał

Reklama

Ukłonem w kierunku młodej publiczności był koncert zespołu „Gregorian”. Zespół powstały w latach 90. z inicjatywy niemieckiego producenta muzycznego Franka Petersona, łączący w swej twórczości średniowieczny chorał gregoriański ze współczesną muzyką popową i rockową i znany z albumów „Masters of Chant”, musiał przyciągnąć wielką rzeszę publiczności. Fani „Gregorian”, którzy przyjechali na koncert do Częstochowy z wielu, często nawet odległych miast Polski, nie zawiedli się na prawdziwym widowisku, podczas którego zabrzmiały m.in.: „Only You”, „Heaven”, „Angels”, „Moment of peace”, „Hymn”.

Bogactwo Wschodu

Każdego roku wielkim zainteresowaniem cieszą się festiwalowe koncerty muzyki cerkiewnej, które od trzech lat odbywają się w budowanej cerkwi pw. Ikony Częstochowskiej Matki Bożej, z trudem mieszczącej miłośników muzyki prawosławia. W tym roku podczas Festiwalu zaprezentował się doskonały „Cosmic Voices from Bulgaria”, jeden z najbardziej znanych bułgarskich żeńskich chórów, który zachwycił publiczność prawdziwie niebiańskimi głosami i typowym dla kultury bałkańskiej porywającym brzmieniem.

Koncert pamięci

Koncert finałowy poświęcony został zmarłemu 21 września 2011 r. Krzysztofowi Pośpiechowi - wielkiemu społecznikowi i doskonałemu pedagogowi, twórcy Święta Muzyki w Częstochowie, pierwszemu dyrektorowi Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” (1991-95), prezesowi Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater”, twórcy i pierwszemu dyrektorowi Festiwalu. Podczas koncertu zabrzmiało „Requiem” W. A. Mozarta, jeden z ulubionych utworów Krzysztofa Pośpiecha, ale tym razem w wersji liturgicznej, rozszerzonej o fragmenty chorału gregoriańskiego.

Nie tylko koncerty

Festiwal „Gaude Mater” to nie tylko koncerty, ale i wystawy, spektakle i wykłady. W tym roku festiwalowa publiczność mogła obejrzeć wystawę fotografii Zdzisława Sowińskiego zatytułowaną „Wojciech Kilar. Teraz, teraz, teraz i... amen”, prezentowaną w Pawilonie Wystawowym w Parku im. S. Staszica, oraz wystawę malarstwa Kazimierza Bednarza w Galerii Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” - organizatora Festiwalu.
Wielkim wydarzeniem był spektakl „Przejście” Leszka Mądzika z muzyką Tomasza Stańko w wykonaniu Sceny Plastycznej KUL.
Tradycyjnie natomiast Festiwalowi towarzyszyło seminarium dla dyrygentów chórów, muzyków i muzykologów, podczas którego z wykładami wystąpili: Michał Sławecki („Współczesne spojrzenie na interpretację gregoriańską w semiologicznej optyce”), Marek Dyżewski („Czy muzyka złagodzi obyczaje”) i Wacław Panek („Hymny polskie - pieśni zapominane?”).

Etniczne noce

Od kilku już lat „uwerturą” do Festiwalu jest Etno*C - trzydniowy projekt edukacyjny skierowany do młodych odbiorców, mający na celu pokazanie i przybliżenie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W tym roku w dniach 28-30 kwietnia zaprezentowane zostały - poprzez różnorodne warsztaty, koncerty, pokazy tańca i kuchni - kultury: egzotycznego Egiptu, chłodnej Laponii i słonecznej, ognistej Katalonii. - Etno*C nie jest produktem ubocznym, ale integralną częścią Festiwalu - podkreśla Małgorzata Z. Nowak. Rosnące zainteresowanie imprezą dowodzi, że najmłodsze dziecko Festiwalu zostało docenione.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żydowskie stowarzyszenie zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza

2025-09-11 20:40

[ TEMATY ]

ks. prof. Tadeusz Guz

fałszywe oskarżenia

żydowskie stowarzyszenie

BP KEP

Ks. prof. Tadeusz Guz

Ks. prof. Tadeusz Guz

Sąd Okręgowy w Warszawie nie uwzględnił zażalenia Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt na postanowienie o umorzeniu postępowanie wobec ks. prof. Tadeusza Guza. Sprawa dotyczyła krótkiej dygresji ks. prof. Tadeusza Guza, wygłoszonej podczas wykładu w 2018 r., na temat dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Sąd Okręgowy stwierdził, że ks. Guz korzystał z konstytucyjnej ochrony swobody wypowiedzi, a ponadto z materiału dowodowego wynika, że duchowny nie miał zamiaru obrazić ani znieważyć narodu żydowskiego, jak również nawoływać do nienawiści w odniesieniu do tej społeczności. Postanowienie jest prawomocne, a kosztami postepowania obciążono w całości Stowarzyszenie B’nai B’ritt. Ks. Guza w sprawie od początku reprezentowali prawnicy Instytutu Ordo Iuris.

Sprawa dotyczyła wypowiedzi ks. prof. Tadeusza Guza, z 26 maja 2018 roku która padła podczas wygłoszonego w Warszawie wykładu pod tytułem „Jak Pan Bóg dopełnił historii zbawienia?” Słowa kapłana odnosiły się do dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Zdaniem Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt (będącego w postępowaniu oskarżycielem subsydiarnym), ks. Guz nawoływał do nienawiści na tle różnic narodowościowych i wyznaniowych względem narodu żydowskiego, a w konsekwencji publicznie wzywał do antysemityzmu.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Sarah zachęca Polaków do wierności dziedzictwu chrześcijańskiemu

O współczesnych zagrożeniach dla człowieka i znaczeniu nauczania św. Jana Pawła II mówił dziś w Warszawie kard. Robert Sarah. Były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów był gościem konferencji na temat miejsca polskiego katolicyzmu w Europie i w świecie, zorganizowanej z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego przez Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie (bożogrobców).

Pochodzący z Gwinei purpurat zwrócił uwagę, iż święty Jan Paweł II przypomina nam, że chrześcijaństwo jest fundamentem zachodniej antropologii. Mówiąc o człowieku wskazuje na znaczenie jego czynów i odpowiedzialności. Przeciwstawia się wizjom oddzielającym człowieka od jego tożsamości cielesnej, teoriom jakoby dopuszczalne byłoby oddzielanie płci biologicznej od płci kulturowej (gender). Jednocześnie wskazuje na znaczenie duchowości dla rozwoju naszego człowieczeństwa. „Im bardziej bowiem zbliżamy się do Boga, tym bardziej stajemy się ludźmi” - podkreślił kard. Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczął się XII Zjazd Gnieźnieński

2025-09-11 18:13

[ TEMATY ]

XII Zjazd Gnieźnieński

Archidiecezja Gnieźnieńska

XII Zjazd Gnieźnieński

XII Zjazd Gnieźnieński

Pokój nie jest jedynie brakiem wojny, ale nade wszystko wartością i obowiązkiem powszechnym, zakorzenionym w samym Bogu. Jestem głęboko przekonany, że Zjazd Gnieźnieński, w czasie którego chcemy szukać dróg do pokoju, pozwoli nam z tak oczyszczonym sercem z nadzieją budować przyszłość Europy - powiedział Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas ceremonii otwarcia XII Zjazdu Gnieźnieńskiego, który od czwartku do niedzieli potrwa w Gnieźnie pod hasłem "Odwaga pokoju. Chrześcijanie razem dla przyszłości Europy".

Ceremonię otwarcia XII Zjazdu Gnieźnieńskiego poprowadziła Paulina Guzik, dziennikarka, szefowa działu zagranicznego amerykańskiej Agencji OSV News, która przypomniała, że 1000 lat temu w Gnieźnie przywódcy Polski i Niemiec mieli odwagę spotkać się, aby ustalić pokojowy porządek Europy. - Dziś tak wiele miejsc na świecie - w tym tak drogie naszemu sercu Ukraina czy Ziemia Święta - znajdują się w ogniu wojny. Dlatego 1000 lat po pierwszym Zjeździe Gnieźnieńskim dziś spotykamy się, by mieć odwagę pokoju w Europie i w świecie - powiedziała, nawiązując do hasła gnieźnieńskiego spotkania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję