W rosyjskich środkach przekazu pojawiają się komentarze i prognostyczne analizy zainspirowane faktem podpisania 17 sierpnia przez patriarchę Cyryla i abp. Józefa Michalika na Zamku Królewskim w Warszawie orędzia o pojednaniu narodów polskiego i rosyjskiego. Na łamach prawosławnej gazety dla poszukujących „Foma” szef Katedry Światowej Literatury i Kultury Wydziału Dziennikarstwa Międzynarodowego Moskiewskiego Państwowego Instytutu Stosunków Międzynarodowych (MGIMO) Jurij Wiaziemski skomentował podpisanie orędzia i wskazał ewentualne kierunki jego praktycznego wcielenia w życie.
Wiaziemski dostrzega ryzyko, że na tle innych wydarzeń fakt wspólnego orędzia patriarchy moskiewskiego i przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, który ocenia jako doniosłe wydarzenie, może pozostać niezauważony.
Autor przypomniał czasy powstania państw polskiego i rosyjskiego, wojen Bolesława Chrobrego z Jarosławem Mądrym, niespokojnych czasów Smuty, kiedy korpus polsko-litewski najechał Moskwę. Wojny te były krwawe i okrutne. W następnych okresach nastały czasy ucisku Polaków przez Rosjan. Okres tysiącletniej historii, zdaniem Wiaziemskiego, odznaczał się wzajemną wrogością między Polakami i Rosjanami. Jak w powieści Dostojewskiego „Idiota”, małżeństwo z Polakiem i przejście na katolicyzm uważano za gorsze od śmierci. W wydarzeniu z 17 sierpnia w Warszawie widzi on pierwszy krok, ale bardzo ważny i wielki. Najważniejsze w tym wydarzeniu, jego zdaniem, były głośno wypowiedziane słowa o wybaczeniu. Wybaczyć wszystko złe z przeszłości i zacząć pisać nową, czystą stronę historii, „chociaż nie jest ona czysta, ale koniecznie trzeba ją oczyścić z wszelkich żalów i wzajemnej wrogości”.
W Bazylice św. Dionizego w Argenteuil, niedaleko Paryża, tysiące pielgrzymów oddają cześć tunice, w którą miał być odziany Chrystus w dniu śmierci. Jest przechowywana w Argenteuil od IX wieku, została wystawiona na widok publiczny 18 kwietnia i pozostanie dostępna do 11 maja. Wydarzenie to zbiega się z okresem żałoby po śmierci Papieża Franciszka oraz przygotowaniami do konklawe zaplanowanego na 7 maja.
„Nie mamy absolutnego dowodu na jej pochodzenie, ale nie jest obrazą dla rozumu uklęknąć przed tuniką z Argenteuil” – powiedział ks. Guy-Emmanuel Cariot, rektor bazyliki, w rozmowie z OSV News. Wskazał na obecność plam krwi na tunice, które mają rzadką grupę AB, identyczną z tą stwierdzoną na Całunie Turyńskim.
Nowy administrator będzie pełnił tę funkcję do czasu mianowania przez Stolicę Apostolską nowego biskupa koszalińsko-kołobrzeskiego. Administratorem diecezjalnym został wybrany bp Krzysztof Zadarko.
Zgodnie z obowiązującym prawem wybrało go 5 maja Kolegium Konsultorów. Kim jest administrator diecezjalny? Określają to m.in. kanony 426, 427 i 428 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Jan Paweł II, dostrzegając konieczność dostosowania zasad wyboru Biskupa Rzymu do współczesnych realiów, wprowadził zmiany w procedurze konklawe. To między innymi ustanowienie Kaplicy Sykstyńskiej jako jedynego miejsca głosowań podczas konklawe oraz Domu Świętej Marty jako miejsca zakwaterowania kardynałów-elektorów.
Jan Paweł II przywiązywał ogromną wagę do zachowania tajemnicy obrad. Kardynałowie uczestniczący w konklawe składają uroczystą przysięgę zachowania tajemnicy dokonywania wyboru Biskupa Rzymu pod sankcją kary ekskomuniki. Odcięci od świata zewnętrznego, nie mają dostępu do mediów, telefonów, internetu ani żadnych form komunikacji. W dniu rozpoczęcia konklawe biorą udział w uroczystej Mszy św. Pro eligendo Papa w Bazylice św. Piotra, a następnie, w godzinach popołudniowych, procesyjnie przechodzą do Kaplicy Sykstyńskiej przy dźwiękach hymnu Veni Creator.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.