Oświęcim: Droga Krzyżowa w intencji trzeźwości narodu
Droga Krzyżowa w intencji trzeźwości narodu odbędzie się w sobotę, 2 marca br., na terenie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz II-Birkenau. Na modlitwę przyjadą pielgrzymi z różnych zakątków diecezji bielsko-żywieckiej, Małopolski, Śląska oraz innych części Polski. Do wzięcia udziału w modlitwie zachęca ks. Piotr Leśniak, diecezjalny duszpasterz trzeźwości i kapelan klubów abstynenckich.
Wierni przemierzą ponad dwukilometrową trasę wśród ruin pieców krematoryjnych i obozowych baraków. Będą rozważać stacje Męki Pańskiej, przypominając o historii więźniów obozu hitlerowskiego. W modlitwę wplecione zostaną świadectwa uczestników - m.in. anonimowych alkoholików i przedstawicieli grup Al-Anon. Opowiadać będą o upadkach i zwycięstwach duchowych w ich życiu.
Droga Krzyżowa rozpocznie się o godz. 10.00 przy Bramie Śmierci na terenie dawnego KL Auschwitz II-Birkenau. Uroczystości zakończy Msza św. w kościele św. Maksymiliana Kolbego w Oświęcimiu (ok. godz. 13.30) i agapa.
Nabożeństwa Drogi Krzyżowej na terenie byłego obozu niemieckiego w Brzezince organizuje od 1986 r. Bractwo Trzeźwości, funkcjonujące przy oświęcimskiej parafii pw. św. Maksymiliana jako wspólnota formacyjna. Jej członkowie modlą się w intencji ludzi uzależnionych, uczestniczą we Mszy św. w intencji trzeźwości narodu, adorują Najświętszy Sakrament z różnych okazji, dają świadectwo w środowisku własnym stylem życia w abstynencji.
Członkowie Bractwa dobrowolnie deklarują abstynencję od spożywania alkoholu w intencji ratowania narodu polskiego od pijaństwa.
Jak co roku uroczystości upamiętnające rocznicę kanonizacji św. Maksymiliana odbyły się w Oświęcimiu
Osoby św. Maksymiliana i tego, co uczynił w imię miłości do współbrata, nie wolno się wstydzić ani tuszować – powiedział bp Piotr Greger w Oświęcimiu podczas uroczystości upamiętniających 42. rocznicę kanonizacji św. Maksymiliana Kolbego.
I mocno podkreślił: – Dobrowolna decyzja oddania życia za drugiego człowieka nie może być spychana na margines czy brana w jakikolwiek nawias. Duchowny 6 października przewodniczył Mszy św. sprawowanej w świątyni dedykowanej męczennikowi. W kazaniu odniósł się do decyzji władz Muzeum II Wojny Światowej, które w nowym projekcie wystawy chciały pominąć pamięć o św. Maksymilianie. Jednakże po licznych protestach, wycofano się z tego pomysłu (nie powróciła jednak lista męczenników obozu koncentracyjnego w Dachau, wśród których było wielu kapłanów). – Poświęcenie życia za męża i ojca rodziny, w imię prawdy ewangelicznej, iż nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich (J 15, 13), jest faktem wpisującym się w polską historię złotymi literami świętości, czy się to komuś podoba, czy nie. Fakty są faktami i takimi pozostaną na zawsze; można je różnie interpretować, ale nie można ich lekceważyć – mówił kaznodzieja, apelując o należyty szacunek oparty o prawdę.
Począwszy od duchowych doświadczeń św. Małgorzaty Marii Alacoque, głęboko związanych z doznanymi objawieniami Najświętszego Serca Pana Jezusa, stojących u podstaw Jego kultu, katolicy praktykują najpierw osobiste, a potem także wspólnotowe i publiczne akty poświęcenia. Możemy je zauważyć w wędrówce duchowej wielu świętych w XVIII i XIX wieku, dla których stały się niejako programem życia i działania.
Szczególnym przełomem w praktykowaniu tych aktów było zalecenie publicznego odmawiania Aktu poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa, które wydał papież Leon XIII w encyklice Annum sacrum (25 maja 1899 r.). Powód zalecenia tego aktu całemu Kościołowi i jego odmawiania „w głównym kościele wszystkich stolic i miast” był bardzo osobisty. Papież chciał w ten sposób dziękować Bogu „za uwolnienie od niebezpiecznej choroby i zachowanie przy życiu”. Stopniowo ten akt zaczął się przyjmować w Kościele w wersji wspólnotowej, by stać się manifestacją kultu Najświętszego Serca Jezusowego i zawartego w nim przesłania duchowego, kościelnego i społecznego. Do jego utrwalenia przyczynił się następnie papież Pius XI, nadając odpusty jego publicznemu odmówieniu, a kolejni papieże potwierdzili zarówno znaczenie tej pobożnej praktyki, jak i odpusty z nią związane. Dzisiaj także łączy się z tym aktem odpust zupełny, gdy jest on odmawiany publicznie.
Pod pozorem troski o zdrowie uczniów Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza do polskich szkół tylnymi drzwiami wulgarną edukację seksualną. Już w roku szkolnym 2025/2026 pojawia się nowy przedmiot o nazwie „edukacja zdrowotna”.
Aby uchronić nasze dzieci przed zgubnymi skutkami zajęć w ramach tego przedmiotu, rodzice muszą dostarczyć do placówki oświatowej swoich dzieci specjalne oświadczenie, które należy złożyć najpóźniej 25 września 2025 roku
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.