Reklama

Świat

Jaką Turcję odwiedza papież Franciszek

Z prof. Massimo Introvigne rozmawia Włodzimierz Rędzioch

Niedziela Ogólnopolska 48/2014, str. 10-12

[ TEMATY ]

papież

pielgrzymka

Janusz Rosikoń/RosikonPress

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach od 28 do 30 listopada 2014 r. odbywa się historyczna wizyta papieża Franciszka w Turcji. Głównym celem tej podróży jest udział Ojca Świętego w uroczystościach św. Andrzeja - patrona Kościoła Konstantynopola. Zgodnie z tradycją, watykańska delegacja bierze udział w obchodach organizowanych przez patriarchat Konstantynopola 30 listopada, tak jak przedstawiciele patriarchatu są obecni w Rzymie na uroczystościach Świętych Piotra i Pawła. Tym razem w uroczystościach św. Andrzeja Apostoła uczestniczy sam Papież. Ale w programie podróży mamy też wiele innych, znaczących punktów: zwiedzanie Mauzoleum Atatürka - założyciela współczesnej Turcji, wizyty w Meczecie Sułtana Ahmeda (tzw. Błękitnym Meczecie) i w Hagia Sophia - kiedyś najważniejszej świątyni Kościoła bizantyjskiego, przekształconej w meczet w 1453 r., a od 1935 r. muzeum, oficjalne spotkania z prezydentem i władzami tureckimi oraz wspólną deklarację z patriarchą Bartłomiejem I.

Do jakiej Turcji przyjeżdża papież Franciszek? Jak zmienił się ten kraj w ostatniej dekadzie, gdy na scenie politycznej dominowała partia islamska AKP (Partia Sprawiedliwości i Rozwoju) obecnego prezydenta Recepa Erdoğana? Aby odpowiedzieć na te pytania, poprosiłem o rozmowę prof. Massimo Introvigne, włoskiego socjologa, filozofa i pisarza, założyciela i dyrektora Centrum Studiów nad Nowymi Religiami (CESNUR), autora książki „Turcja i Europa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

(W. R.)

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH: - W tym roku, 10 sierpnia, w pierwszych bezpośrednich wyborach prezydenckich w historii Turcji już w pierwszej turze wygrał urzędujący wówczas premier Recep Tayyip Erdoğan (51,8 proc. głosów), który wyprzedził kandydata opozycji laickiej Ekmeleddina İhsanoğlu (38,5 proc.) i kandydata Kurdów (9,6 proc.). Jak interpretować to zdecydowane zwycięstwo islamskiego polityka?

Reklama

PROF. MASSIMO INTROVIGNE: - Należy podkreślić, że już w 2002 r. AKP odniosła historyczne zwycięstwo wyborcze i od tego momentu wygrywała wszystkie wybory. Ponieważ prasa zachodnia nie lubi tej partii, za każdym razem przewiduje odzyskanie terenu przez ugrupowania laickie, które mają dobre kontakty z europejskimi dziennikarzami. Problem w tym, że nie są one w stanie wygrać wyborów. W ciągu ponad osiemdziesięciu lat sekularyzmu Kemala Atatürka i jego zwolenników z pewnością powstała klasa intelektualistów, wojskowych i sędziów (przedsiębiorcy są podzieleni politycznie), która uważa się za świecką i nie chce, by islam odgrywał ważną rolę w życiu politycznym. Ale ta klasa jest w mniejszości. Przez dziesięciolecia pozostawała przy władzy dzięki przewrotom wojskowym, oszustwom wyborczym i działaniom sędziów, którzy delegalizowali partie islamskie. Paradoksalnie zbliżenie do Unii Europejskiej, które od zawsze było celem ugrupowań świeckich, spowodowało, że wybory zaczęły odbywać się w sposób uczciwy i bez ingerencji sędziów i wojskowych, a to sprawiło, że polityczny islam zaczął wygrywać - i tak jest do dziś. Dlatego musimy stwierdzić, że większość tureckiego społeczeństwa nie przekonała się do sekularyzmu Atatürka i domaga się większej roli religii w życiu politycznym i społecznym.

- Erdoğan wygrał mimo oskarżeń o korupcję jego współpracowników i rodziny oraz niedemokratycznych ataków na wymiar sprawiedliwości. Jak to interpretować?

- W najnowszej historii Turcji wymiar sprawiedliwości nie sprzyjał procesowi demokratyzacji - tylko dlatego, że obawiał się zwycięstwa partii islamskich, wspieranych przez większość Turków - ale służył utrwalaniu władzy „oświeconej” mniejszości, zainspirowanej przez Atatürka. Nawiasem mówiąc, wielu sędziów ma związki z masonerią, która w przeszłości była siłą napędową systemu laickiego. Co do zarzutów o korupcję - Turcy z wieloletniego doświadczenia wiedzą, jak bardzo partie laickie były skorumpowane. Dlatego, pomimo oskarżeń, głosują na polityków islamskich.

- Erdoğan przyznaje, że nie reprezentuje żadnej ideologii, ale turecki islam sunnicki, i otwarcie mówi, że chce, aby następne pokolenia Turków były pobożnymi muzułmanami. Czy z prezydentem Erdoğanem u władzy nie ma ryzyka dalszej islamizacji Turcji kosztem demokracji i laickości?

Reklama

- Turecki islam polityczny jest bardzo złożoną rzeczywistością. Erdoğan wygrał w 2002 r., ponieważ zdystansował się od Bractwa Muzułmańskiego, reprezentowanego przez jego politycznego mentora Necmettina Erbakana, i spowodował rozłam w ruchu islamistycznym. Z ekstremistami Erbakana zerwało pokolenie młodych, dynamicznych burmistrzów na czele z Erdoğanem i Abdullahem Gülem. Turcy zaufali tej formacji, reprezentującej „umiarkowany” islam polityczny.
Pozostaje faktem, że większość Turków chce państwa o wyraźnej i jasnej tożsamości islamskiej, chociaż bez ekscesów Arabii Saudyjskiej i innych krajów islamskich. Wewnątrz AKP istnieją sprzeczne stanowiska co do tego, jak pogodzić tożsamość islamską z modernizacją gospodarczą i demokracją. Partyjni przeciwnicy Erdoğana nie podważają bynajmiej zasady tożsamości islamskiej państwa, ale rozumieją ją inaczej, ponieważ islam turecki jest wieloraki: np. wielu przeciwników Erdoğana wywodzi się z wielkiego ruchu islamskiego Fethullaha Gülena, który ma inną wrażliwość niż obecny prezydent.

- Pierwszym gestem Erdoğana jako prezydenta Republiki była modlitwa w Meczecie Sultan Eyüp, uczęszczanym przez sułtanów w okresie osmańskim. Czy Erdoğan chce się stać nowym sułtanem?

- Zdaniem wszystkich obserwatorów politycznych, jednym z powodów sukcesu wyborczego AKP jest właśnie wykorzystanie tego trendu „osmańskiego”, według którego przeszłość osmańska nie jest czymś, czego należy się wstydzić - jak twierdził Atatürk, ale stanowi wielkie i chwalebne dziedzictwo, które należy przywrócić. I to podoba się większości Turków.

- Od kiedy u władzy jest AKP, zaszły pewne zmiany w polityce zagranicznej Turcji. Co można powiedzieć na ten temat?

Reklama

- Jeżeli chodzi o niektóre aspekty polityki zagranicznej, AKP podziela dawne idee Atatürka, któremu marzyła się Wielka Turcja, łącząca wszystkie ludy turecko-mongolskie, od Mongolii po Azję Środkową (Turkmenistan, Uzbekistan, Kazachstan, Tadżykistan, Kirgistan). Oczywiście, dziś nie myśli się o niemożliwych do zrealizowania uniach politycznych, ale raczej o Turcji jako potędze dominującej w całym obszarze pantureckim. Poza tym Erdoğana, tak jak Atatürka, cechują wielkie obawy związane z aspiracjami Kurdów - którzy stanowią w Turcji mniejszość znaczącą - aby założyć własne, niezależne państwo. Stąd niechęć do wspierania Kurdów, podczas gdy w rzeczywistości pośrednio bronią oni interesów Turcji, walcząc z Państwem Islamskim, którego celem jest ekspansja również na terytorium tureckie.
W tym samym czasie polityka „osmańska” sprawia, że Turcja uznawana jest za obrońcę sunnitów tam, gdzie są oni dyskryminowani przez rządy o większości szyickiej, jak np. w Iraku, czy rządy reprezentujące odłamy szyickie, jak np. reżim alawicki rodziny Assadów w Syrii (w Syrii mniejszość alawicka, 15 proc. ludności, rządzi krajem o sunnickiej większości, 80 proc.). Obalenie reżimu alawitów Assada zawsze było celem polityki Erdoğana. Co do Izraela, relacje ulegają ciągłym wahaniom. Erdoğan wie, że większość sunnitów na całym świecie nienawidzi Izraela, dlatego w celach propagandowych używa retoryki antyizraelskiej. Utrzymywane są jednak dobre stosunki polityczne i handlowe z Izraelem.

- Od wielu lat Turcja puka do drzwi Unii Europejskiej. Wielu polityków popiera te aspiracje, mając na uwadze względy ekonomiczne, polityczne i demograficzne. Ale są tacy, którzy czynią to, aby zanegować chrześcijański charakter integracji europejskiej. Czy można pozostać sojusznikami Turcji, sprzeciwiając się jej wejściu do UE?

- Tak, oczywiście. Ale to zależy bardziej od UE niż od Turcji. Unia nie podjęła jeszcze decyzji co do tego, czym chce być. Jeśli miałaby być obszarem gospodarczym i finansowym, to Turcja jest już bardziej zintegrowana gospodarczo i finansowo z UE niż Grecja czy Portugalia. Turcja jest drugim największym europejskim partnerem handlowym zarówno Niemiec, jak i Włoch! Natomiast jeśli Unia chciałaby być postrzegana jako przestrzeń kulturowa i polityczna, uznająca - jak chciał Jan Paweł II - swe chrześcijańskie korzenie, to, oczywiście, sami Turcy nie chcieliby do niej wejść, ale chcieliby zachować z Unią dobre stosunki gospodarcze. Dlatego zamiast zadawać sobie pytanie: „Tak czy nie dla Turcji w Europie?”, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czym chce być Europa?”.

- Papież Franciszek złoży wizytę patriarsze ekumenicznemu Bartłomiejowi I z okazji święta św. Andrzeja Apostoła. Jaka jest sytuacja mniejszości chrześcijańskiej w Turcji Erdoğana?

- Jeśli weźmiemy pod uwagę tureckie prawo, muszę powiedzieć, że jest ono najlepsze z możliwych dla chrześcijańskiej mniejszości w kraju o silnej tożsamości islamskiej. UE zażądała od Turcji wielu zmian legislacyjnych w dziedzinie wolności religijnej i większość z nich została wprowadzona. W rzeczywistości jednak niektóre ograniczenia dotyczące religii w ogóle są pozostałościami laickiego reżimu Atatürka, które AKP chce teraz usunąć. Problem w tym, że prawo to jedna rzecz, a jego wprowadzanie w życie oraz zwyczaje - to już inna sprawa. Niektóre orzeczenia tureckich sądów, zwłaszcza w miejscowościach oddalonych od wielkich miast, wykazują wyraźne uprzedzenia względem chrześcijan. Wielu wyznawców Chrystusa jest atakowanych przez islamskich ekstremistów, lecz policja i sądy są bardzo powolne w działaniu i niepewne w karaniu sprawców. Aby prawa były stosowane, trzeba zmiany zwyczajów i mentalności. Dlatego Jan Paweł II zrobił więcej na tym polu niż same prawa - o tym, jak bardzo popularny był Papież w Turcji, przekonałem się sam, gdy widziałem jego zdjęcia w domach muzułmanów. Ale musimy nadal pracować nad „dialogiem życia” i wydaje mi się, że wizyta papieża Franciszka, który zawsze okazywał szacunek dla muzułmanów, wniesie pozytywny wkład.
Jest też problem uznania odpowiedzialności tureckiej za rzeź Ormian - w Turcji prawo zabrania używania słowa „ludobójstwo”. W rządzącej partii AKP są tacy, którzy uważają, że należy zmienić to stanowisko, bo przecież za masakrę Ormian były odpowiedzialne rządy laickie i masońskie, które w tym samym czasie mordowały także przywódców politycznego islamu. Jednak większość członków AKP, i prawdopodobnie także innych Turków, nadal myśli, że uznanie ludobójstwa Ormian byłoby plamą na tureckiej historii i tożsamości.

2014-11-25 14:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Benedykt XVI wyda dokument pozwalający na przyspieszenie konklawe

[ TEMATY ]

papież

Benedykt XVI

abdykacja

konklawe

Grzegorz Gałązka

Ostatnim dokumentem pontyfikatu Benedykta XVI będzie motu proprio, pozwalające kardynałom na przyspieszenie rozpoczęcia konklawe – twierdzi znany włoski watykanista Andrea Tornielli. Przypomina, że będzie to druga modyfikacja jakiej Benedykt XVI dokona w konstytucji apostolskiej Jana Pawła II z 1996 r. „Universi Dominici gregis”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję