Jest ich w sumie sześć. Przedstawiają sceny z życia św. Stanisława i św. Wacława, patronów świątyni. Są podstawowym elementem ruchomego wyposażenia katedry. Obrazy sztalugowe na płótnie są umieszczone w bogato rzeźbionych ramach, zawieszone na ścianach nawy, po obu jej stronach. Pełnią one funkcję estetyczną i zaspokajają potrzeby piękna w poddanej barokizacji świątyni. Obrazy zawierają złożone wielopostaciowe kompozycje i są dziełem Jeremiasza Josefa Knechtla, śląskiego malarza barokowego, który miał znakomite wyczucie koloru. Jego dzieła często charakteryzują się wyrafinowaną kolorystyką, co widać na katedralnych monumentalnych płótnach oprawionych w bardzo bogato zdobione drewniane ramy, wykonane technikami snycersko-rzeźbiarskimi.
Biskup Stanisław pierwszy
Reklama
Obrazy były tak wielkie, że całość z ramami i bogato zdobionymi kartuszami osiągała wielkość blisko 50 m2. Przewiezienie ich do pracowni konserwatorskich wiązało się demontażem ram, krosien i zwinięciem na wielkie wałki. Po żmudnej, ale dość sprawnej konserwacji pierwsze egzemplarze obrazów gigantów wracają do katedry, gdzie z powrotem nabite na krosna zostaną podciągnięte ku górze. Pierwszym odrestaurowanym obrazem jest mające 22 m2 płótno, które przedstawia św. Stanisława Biskupa rzucającego klątwę na króla Bolesława Śmiałego. Jest to fundacja jezuitów w Świdnicy, co potwierdza rzeźbiona rama z herbem zakonników. Obraz datuje się na 1720 r.
Przypomnijmy, że w lipcu do Świdnicy powróciło pięć owalnych obrazów odrestaurowanych w krakowskiej pracowni konserwatorskiej, które można oglądać w kaplicy św. Józefa. W najbliższym czasie do świątyni wrócą kolejne malowidła zabrane do konserwacji.
Dalsze prace
Wkrótce oprócz instalacji odnowionych obrazów rozpocznie się przestawianie rusztowań z obrębu trzech pierwszych przęseł nawy głównej do kolejnych trzech przęseł, czyli od ambony w stronę wyjścia głównego. Przypomnijmy, że projekt: Konserwacja, rewitalizacja i digitalizacja barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest to dotacja unijna za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowana w ramach programu: Oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowiska 2014-2020. Termin realizacji inwestycji to 30 czerwca 2022 r.
9 września obchodziliśmy w naszej diecezji święto poświęcenia katedry w Gorzowie. W tym samym dniu bp Tadeusz Lityński odznaczył medalami osoby najbardziej zasłużone dla diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Do odznaczenia stanęły osoby, które cichą pracą wpierają swoje wspólnoty parafialne i diecezjalne
W tym roku uhonorowani zostali: Małgorzata Maria Daszczyszak z parafii pw. św. Marcina w Świdnicy, zaangażowana w życie parafii i moderator krajowa Apostolatu Maryjnego; Jan Domagała – zawodowy żołnierz z parafii pw. św. Stanisława Kostki w Sulechowie, kościelny i organizator Mszy św. za Ojczyznę oraz duszpasterstwa świata pracy; Krystyna Jadwiga Felińska – katechetka z parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Szlichtyngowej, zaangażowana w życie parafii i katechezę; Mirosława Frątczak – księgowa z parafii pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Zielonej Górze, wolontariusz Caritas i Archiwum Diecezjalnego; Jan Janowicz – nauczyciel z parafii pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Witnicy, aktywnie uczestniczący w życiu parafii i wspólnot modlitewnych; Dorota Ławniczak – pielęgniarka z parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Żarach, wieloletnia kierownik Domu Samotnej Matki; Elżbieta Moskalewicz – katechetka z parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Szlichtyngowej, zaangażowana w życie parafii i katechezę; Grażyna Piechocka – nauczycielka z parafii pw. Pierwszych Polskich Męczenników w Międzyrzeczu, parafialna kronikarka i pedagog budząca wiarę wśród młodzieży; Renata Rzeźnik – księgowa z parafii pw. św. Alberta Chmielowskiego w Zielonej Górze, ofiarnie pracująca w wydawnictwie diecezjalnym.
Tego jeszcze „nie grali”: oficjalna reprezentacja satanistów była obecna na paradzie równości w Warszawie. Ciekawa jestem, czy ci biedni ludzie – uczestnicy parady – zdają sobie sprawę, że ulegli manipulacji, że weszli na niebezpieczną drogę duchowego zniewolenia? Może już opętania?
Centrum Warszawy. Wsiadam do metra, a tam w oczy rzucają się dwie panie. Jedna, koło sześćdziesiątki, ubrana w bluzkę w kolorach tęczy, jaskrawo zielone krótkie spodenki, na głowie ma kapelusz słomkowy z przyklejonymi kartkami z napisem: „Odpowiedzią jest miłość”. Ale to nie koniec. Na nogach ma coś w rodzaju tęczowych getrów z frędzlami i sandały w kolorze tęczy. W ręku trzyma dużą torbę z napisem: Berlin. Obok tej damy siedzi mężczyzna, pewnie 20 lat młodszy, cały na czarno, na twarzy maska psiego pyska (co chwila ją zakłada i zdejmuje), z tyłu zaś do spodni ma przyczepiony długi puszysty ogon. Czyli, jak dobrze rozumiem, jest przebrany za psa. Oboje udają się na paradę równości, która właśnie przechodzi ulicami Warszawy – pod patronatem prezydenta stolicy, z udziałem pracowników ambasady Niemiec.
Podczas występów dzieciom towarzyszyła s. Maria Czepiel.
W uroczystość Trójcy Przenajświętszej Święte Wzgórze Osobowickie wielbiło Boga nie tylko Eucharystią, ale także Spotkaniem z Piosenką Religijną.
– Każda piosenka to także modlitwa, która otwiera nasze serca na Boga i drugiego człowieka – mówiła prowadząca wydarzenie s. Maria Czepiel ze Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.