Reklama

Niedziela Wrocławska

Cykl wielkopostny

Sztuka pasyjna

We Wrocławiu i jego okolicach znajduje się wiele miejsc wartych odwiedzenia szczególnie w okresie Wielkiego Postu, dostępne są również aktywności pomagające właściwie przeżyć ten wyjątkowy czas.

Niedziela wrocławska 10/2023, str. VI

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Ks. Łukasz Romańczuk/Niedziela

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu można zobaczyć dzieła o tematyce pasyjnej

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu można zobaczyć dzieła o tematyce pasyjnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z takich angażujących i skłaniających do refleksji aktywności może być wizyta we wrocławskim Muzeum Narodowym, gdzie elementem stałych wystaw jest sztuka pasyjna. Należą do niej dzieła przedstawiające mękę Chrystusa poprzedzającą Jego śmierć na krzyżu. Motyw ten zaczął rozpowszechniać się w sztuce w XIV wieku, stał się przedmiotem wielu dzieł artystycznych, muzycznych, czy literackich.

W Muzeum Narodowym znajdują się dzieła o tematyce pasyjnej sakralnej, przedstawiające cierpienie i mękę Chrystusa, jak również takie, które obrazują Jego zmartwychwstanie i triumf nad śmiercią. Do dzieł tych należą zarówno obrazy malowane na płótnie, jak i rzeźby. Wystawą gromadzącą największą ilość sztuki o tej tematyce jest znajdująca się na pierwszym piętrze ekspozycja późnogotyckiej sztuki Śląska XIV-XVI wieku. Wystawione są tam dzieła przedstawiające ewangeliczne sceny Męki Pańskiej oraz obrazujące stacje Drogi Krzyżowej. Podziwiać można obrazy pokazujące między innymi upadek Jezusa pod ciężarem krzyża, opłakiwanie, koronowanie cierniem czy zdejmowanie Syna Bożego z krzyża. Powtarzającym się motywem jest również Jezus złożony w grobie, przedstawiony zarówno na obrazach, jak i w formie imponujących rozmiarów rzeźb.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Szczególnie liczne i stanowiące dużą część zbiorów sztuki śląska tamtego okresu są piety – obrazy oraz rzeźby Matki Bożej trzymającej na kolanach swego martwego Syna. Ten rodzaj sztuki sakralnej ma swój początek już w XIV wieku, natomiast w późnym gotyku spopularyzował się w całej Europie, aż stał się najpowszechniejszym motywem łączonym ze sztuką pasyjną. Piety mogą przedstawiać zarówno Chrystusa jako małe dziecko, jak i również dorosłego już człowieka. W zasobach Muzeum Narodowego znaleźć można oba te rodzaje.

W zbiorach muzeum znajdują się również obrazy przedstawiające Chrystusa po zmartwychwstaniu. Znamienna jest szczególnie ewangeliczna scena, w której zmartwychwstały Jezus ukazuje się apostołom. Dzieła te mają szczególną wartość, ponieważ pokazują najważniejszy dla wiary chrześcijańskiej moment, do którego prowadziła, rozważana w trakcie trwania Wielkiego Postu, męka i cierpienie Chrystusa.

Najbogatszą i najbardziej obfitą w dzieła sztuki pasyjnej ekspozycją jest zdecydowanie wspomniana już wystawa sztuki Śląska. Autorzy dzieł powstałych w średniowieczu nie są wprawdzie znani, ze względu na panujące wówczas przekonanie, że sztuka powinna być ofiarowana Bogu, a nie służyć chwale i sławie człowieka. Wśród zasobów Muzeum znajdują się jednak również prace znanych artystów, które dotyczą tematyki podejmowanej w okresie Wielkiego Postu. Do tych dzieł należy na przykład Opłakiwanie Chrystusa Giovanniego Stantiego. Obraz ten jest częścią wystawy sztuki europejskiej XV-XX wieku znajdującej się na drugim piętrze.

Zwiedzanie Muzeum Narodowego może być sposobem na pogrążenie się w refleksji w samotności lub też aktywnością dla całej rodziny, która jednocześnie może służyć wspólnej kontemplacji nad tematyką Wielkiego Postu, poprzedzającego radosny czas Świąt Wielkanocnych. Warto poświęcić więcej namysłu okresowi Wielkiego Postu i samego Wielkiego Tygodnia, który może umykać uwadze w ferworze przygotowań do świąt. Sposobem na znalezienie chwili zadumy, prócz uczestnictwa w nabożeństwach Drogi Krzyżowej czy Gorzkich Żali, mogą być inne, być może niesprawdzone dotychczas aktywności dostępne na terenie Wrocławia. Wizyta we Wrocławskim Muzeum Narodowym jest przystępna dla wszystkich, prócz licznych zniżek na bilety, obowiązuje darmowy, wolny wstęp na wszystkie wystawy stałe w każdą sobotę.

2023-02-28 13:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół potrzebuje sztuki

Niedziela sosnowiecka 45/2019, str. 8

[ TEMATY ]

Kościół

sztuka sakralna

TZ

Odnowiony fragment polichromii kościoła w Chlinie

Odnowiony fragment polichromii kościoła w Chlinie

Sobór Watykański II postawił przed sztuką sakralną trzy zadania: służbę kultowi, zbudowanie wiernych i ich religijne kształcenie

Cele te spełniać ma sztuka dzięki swej dwukierunkowej strukturze. Z jednej strony bowiem jej dzieła mają „wyrażać Boże piękno”, a z drugiej mają „pobożnie zwracać ku Bogu myśli ludzi” i służyć chwale Boga. Doskonale wyraził tę myśl św. Jan Paweł II w Liście do artystów, cytując słowa wielkiego poety polskiego Cypriana Kamila Norwida: „Bo piękno na to jest, by zachwycało. Do pracy – praca, by się zmartwychwstało”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Szarbel – przybytek, w którym Bóg objawia się światu

[ TEMATY ]

św. Charbel

św. Charbel Makhlouf

Agnieszka Bugała

W ogólnopolskim kalendarzu liturgicznym przypada dziś wspomnienie libańskiego świętego Szarbela Machlufa. Ten żyjący w XIX wieku zakonnik i pustelnik obrządku maronickiego jest dziś jednym z najbardziej znanych i czczonych świętych chrześcijańskich na świecie.

Św. Szarbel uważany jest za jednego z największych cudotwórców pośród świętych Kościoła. Zarejestrowano już kilkadziesiąt tysięcy uzdrowień za jego wstawiennictwem, które są czytelnym znakiem Bożej obecności we współczesnym świecie. Co roku do jego grobu, znajdującego się w klasztorze w miejscowości Annaja, przybywa ponad 4 mln pielgrzymów.
CZYTAJ DALEJ

„Głos powiedział mi, żebym się nie bała” – uznano 72 cud w Lourdes

2025-07-29 20:36

[ TEMATY ]

świadectwo

Lourdes

Fot. Sanktuarium w Lourdes

Antonia Raco

Antonia Raco

Antonia Raco, 67-letnia Włoszka, od lat cierpiąca na nieuleczalną chorobę neurodegeneracyjną, została oficjalnie przedstawiona mediom 25 lipca w Lourdes, gdzie jej uzdrowienie uznano za 72. cud przypisywany wstawiennictwu Matki Bożej od czasu objawień z 1858 roku. U kobiety stwierdzono w 2006 roku chorobę neuronu ruchowego – stwardnienie zanikowe boczne (ALS) postępujące, będące schorzeniem nieuleczalnym. Jej powrót do zdrowia wymykał się wszelkim wyjaśnieniom lekarskim.

Amerykańska katolicka platforma NCR podała 26 lipca, iż cud ogłoszony przez sanktuarium w Lourdes po raz pierwszy 16 kwietnia, został uznany po 16 latach badań medycznych, kanonicznych i duszpasterskich. Raco, matka i aktywna parafianka z Basilicaty w południowych Włoszech, od wielu lat cierpiała na stwardnienie zanikowe boczne (choroba Charcota lub Lou Gehriga, choroba neuronu ruchowego, łac. sclerosis lateralis amyotrophica – SLA, ang. amyotrophic lateral sclerosis – ALS). Jest to choroba nieuleczalna, postępująca, prowadząca do niszczenia komórek rogów przednich rdzenia kręgowego, jąder nerwów czaszkowych rdzenia przedłużonego oraz neuronów drogi piramidowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję