Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Przyrzeczenia a śluby

Niedziela Ogólnopolska 25/2024, str. 22

[ TEMATY ]

ślub

Teolog odpowiada

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyrzeczenia i śluby związane są nie tylko z życiem religijnym, służą też porządkowi społecznemu. Składają je np. politycy przyjmujący różne stanowiska w urzędach, osoby wchodzące w cywilny związek małżeński. Każdy, kto składa jakiekolwiek przyrzeczenia, powinien być świadomy skutków swojego czynu oraz konsekwencji, jakie powoduje niewypełnianie ich treści. Przyrzeczenie możemy też rozumieć jako złożoną komuś obietnicę. Można nawet posłużyć się słowem „umowa”, z której wynikają określone zobowiązania. Jeżeli zaciągnięte zobowiązanie jest moralnie słuszne, to takie obietnice powinny być dotrzymywane. Przyrzeczenia i śluby odgrywają bardzo ważną rolę w życiu Kościoła. Nie jest to jednak wymysł chrześcijan, lecz jest to wynik głębokiej teologii interwencji Boga wobec swojego ludu. Bóg wychodził do człowieka z propozycją zawarcia przymierza, w którym mieściły się nie tylko Jego obietnice wobec człowieka, ale On sam chciał, aby człowiek też Mu coś obiecał.

W historii zbawienia widzimy, że człowiek niejednokrotnie zrywał przymierze z Bogiem przez niedotrzymywanie zobowiązań, natomiast Bóg wciąż na nowo wychodził z inicjatywą przymierza. Wśród różnych obietnic jedną z najważniejszych miała być wierność drugiej stronie. Bóg nigdy nie przestał być wierny, ale człowiek niewierność względem Boga okazywał niejednokrotnie. W końcu Bóg zawarł z człowiekiem przymierze już na zawsze, kiedy ofiarował swego Syna na krzyżu. W momencie chrztu św. składa się zatem przyrzeczenia chrzcielne, które stanowią część „umowy” między Bogiem a człowiekiem. O to, czy Bóg dotrzyma zobowiązań wobec człowieka, nie trzeba się bać, ponieważ On już raz na zawsze udowodnił swoją miłość, On jest miłością i na pewno swojego sprzymierzeńca nie zawiedzie. Człowiek natomiast jest słaby, grzeszny, więc przez różne formy pobożności powinien wracać do początków, odnawiać swoje przyrzeczenia chrzcielne. Dzieje się to w życiu Kościoła przy okazji wielu ważnych wydarzeń religijnych. Pogłębieniem przyrzeczeń chrzcielnych złożonych Bogu wobec wspólnoty Kościoła jest złożenie przyrzeczeń związanych z wypełnianiem swojego powołania. Przyrzeczenia takie składają osoby zawierające sakrament małżeństwa, przyjmujące sakrament święceń oraz wchodzące na drogę życia konsekrowanego. Z osobistej pobożności wierzący może też przyrzec Bogu określony czyn, modlitwę, jałmużnę, pielgrzymkę. Wierność przyrzeczeniom jest wyrazem szacunku wobec Boga, wobec Jego miłości i wierności.

Ślub jest aktem pobożności, w którym chrześcijanin poświęca się Bogu lub obiecuje Mu dobry czyn, prosząc Go jednocześnie o wsparcie w wypełnianiu tego, co przyrzeka. O zawieraniu sakramentalnego małżeństwa mówimy właśnie „ślub”. Śluby są uroczystą formą przyrzeczeń. W przeciwieństwie do przyrzeczeń składanych w ramach prywatnej pobożności – śluby w Kościele odbywają się według jasno określonych przepisów. Przykładowo: aby ślub małżeński był ważny i aby zaistniał sakrament małżeństwa, musi być on zawarty wobec kwalifikowanego świadka, którym jest osoba wyświęcona (biskup, prezbiter, diakon), przy zachowaniu określonego porządku wynikającego z prawa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-18 14:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspólne inwestycje przed ślubem

Kupiliśmy razem z partnerką dom. Mamy części domu w proporcji 60/40 i razem spłacamy kredyt hipoteczny (60/40). Czy po ślubie części domu pozostaną własnością 60/40, czy jeśli chcemy, żeby tak zostało, musimy podpisać specjalną umowę małżeńską?

Odpowiedź eksperta Na wstępie warto wyjaśnić, czym jest majątek wspólny i majątek osobisty w kontekście prawa cywilnego.
CZYTAJ DALEJ

Patron Neapolu

Niedziela Ogólnopolska 22/2024, str. 22

[ TEMATY ]

patron dnia

commons.wikimedia.org

Św. Franciszek Caracciolo, prezbiter

Św. Franciszek
Caracciolo, prezbiter

Był opiekunem duchowym więźniów i galerników.

Franciszek (imię chrzcielne: Askaniusz) urodził się w Villa Santa Maria (królestwo Neapolu). Wpływ na jego duchowe życie miało uzdrowienie ze śmiertelnej choroby. Miał wówczas 22 lata i złożył ślub oddania się Panu Bogu na służbę. Studiował teologię na uniwersytecie w Neapolu. W 1587 r. przyjął święcenia kapłańskie. Zaraz też dołączył do bractwa kapłanów neapolitańskich, których celem było towarzyszenie skazanym na śmierć, opieka nad więźniami i galernikami. Franciszek opiekował się również nieuleczalnie chorymi. Z upływem czasu dołączyli do niego inni kapłani i razem udali się do pustelni w Camaldoli, gdzie opracowali regułę nowego zgromadzenia Kanoników Regularnych Mniejszych, którzy opiekowali się biednymi, chorymi i więźniami. W regule do ślubów ubóstwa, czystości i posłuszeństwa dołączony został ślub czwarty – nieprzyjmowania żadnych godności kościelnych. Papież Sykstus V zatwierdził regułę i nowy zakon w 1588 r. Rozwijał się on szybko. W 1594 r. powstał pierwszy dom zakonu w Hiszpanii, w kolejnych latach powstały domy w Rzymie, przy kościele św. Agnieszki na pl. Navona, w Valladolid i w Alcala.
CZYTAJ DALEJ

Kurs Chorału Gregoriańskiego „Convivium Gregorianum” [Zaproszenie]

2025-06-05 09:27

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczyli swoje umiejętności, włączali się także w części solowe jako kantorzy

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczyli swoje umiejętności, włączali się także w części solowe jako kantorzy

Pasjonaci chorału gregoriańskiego i polifonii będą mieli kolejną okazję do rozwijania swoich umiejętności. W dniach 13-19 lipca 2025 r., już raz czwarty we Wrocławiu, odbędzie się Ogólnopolski Kurs Chorału Gregoriańskiego „Convivium Gregorianum”, organizowany przez Fundację „Lumen de Lumine”.

Program kursu obejmuje interpretację chorału gregoriańskiego na podstawie pierwszych źródeł pisanych z X i XI wieku. Organizatorzy proponują uczestnikom trzy poziomy: podstawowy (dla osób pragnących nauczyć się czytać zapis chorałowy i śpiewać proste antyfony z psalmami), średniozaawansowany (dla osób pragnących nauczyć się podstaw semiologii gregoriańskiej, neum 1-2 dźwiękowe, prostych śpiewów proprium i ordinarium) oraz poziom zaawansowany (dla osób pragnących nauczyć się rozbudowanych struktur neumatycznych i interpretacji melodycznej).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję