Reklama

Kościół parafialny w Koprzywnicy

Niedziela kielecka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pocysterski kościół parafialny pw. Najświętszej Maryi Panny w Koprzywnicy, wraz z pozostałościami klasztoru, to jedna z najbardziej osobliwych budowli na Kielecczyźnie. W pierwszej chwili sprawia wrażenie budowli zestawionej z fragmentów pochodzących z różnych epok i reprezentujących odmienne style architektoniczne. Trudno znaleźć drugi zabytek, w którym kolejne fazy budowlane byłyby tak wyraźnie oddzielone: barokowa fasada o płynnych liniach dostawiona niczym kurtyna do surowej, romańskiej bryły kościoła; XVII-wieczna kaplica św. Walentego bogato rozczłonkowana pilastrami i nakryta cebulastym dachem, jakby przycupnęła u stóp kamiennej ściany transeptu; a górująca nad budowlą strzelista sygnaturka, choć wzniesiona na wzór oryginalnej z XVII w., swym wyglądem i geometryczną dokładnością zdradza, że jest tylko współczesną rekonstrukcją tamtej strawionej przez pożar w 1915 r. Tradycyjnie nazywa się ją „kulawką” z racji podobieństwa do tak nazywanego szklanego kielicha bez podstawy, przeznaczonego do jednorazowego wypicia całej zawartości.
To zestawienie odmiennych kanonów architektury, które może się wydać chaotyczne, a nawet pstrokate, według mnie stanowi o uroku koprzywnickiego kościoła. Dzięki temu zwykły spacer wokół zabudowań staje się fascynującą podróżą przez różne epoki i style, tym ciekawszą, że za każdym narożnikiem budowli czyha zaskoczenie. Stojąc przed fasadą, pochodzącą z lat 1770-90 - dziełem architekta-samouka, ks. jezuity Józefa Karśnickiego - można pomyśleć, że mamy przed sobą barokowy kościół, którego pozostałe elewacje utrzymane są w podobnej konwencji. A przecież wystarczy przejść kilkanaście kroków w prawo lub lewo, aby ujrzeć zupełnie inne oblicze budowli - surowe kamienne mury, te same, które w 1207 r. święcił biskup krakowski Pełka podczas uroczystej konsekracji nowo powstałego kościoła i klasztoru.
Fundatorem opactwa w Koprzywnicy był komes Mikołaj Bogoria ze Skotnik, który uzyskał zgodę księcia Kazimierza II Sprawiedliwego na sprowadzenie konwentu cystersów z francuskiego klasztoru w Morimond. Kiedy w 1185 r. przybyli tu zakonnicy pod przewodnictwem przyszłego opata Teodoryka, mieli już zastać „z kamienia w kwadrat murowane wszystkie oficyny i cele mnichów”. Po śmierci fundatora prace budowlane nadzorował jego krewny - Pakosław.
Już w pierwszym półwieczu swego istnienia konwent koprzywnicki został wystawiony na ciężką próbę, jaką były dwa najazdy mongolskie, w 1240 r. i 1259 r. Klasztor doznał wtedy poważnych zniszczeń, a wśród ofiar rzezi znalazło się wielu mnichów. Do odbudowy świetności opactwa w dużym stopniu przyczynił się książę Bolesław Wstydliwy, nadając zakonnikom szereg przywilejów, a przyklasztornej osadzie prawa miejskie w 1268 r.
Wróćmy jednak do naszej wędrówki wokół kościoła - mijając wspomnianą już kaplicę św. Walentego, niegdyś bibliotekę klasztorną, dochodzimy do wschodniego końca świątyni. Widać tu doskonale pierwotną wysokość dachu, gdyż jasne romańskie ciosy wyraźnie odcinają się od ceglanej nadbudowy, pochodzącej z pocz. XVI w. Niestety, nie zachowała się południowa kaplica bliźnia, po której pozostał jedynie ślad w postaci zamurowanej arkady na ścianie transeptu. Zamurowane są także romańskie okna w ścianie szczytowej prezbiterium.
Obchodząc budynek nowej zakrystii, dobudowany w XVII w. do północnej kaplicy, docieramy do jedynego zachowanego fragmentu zabudowań klasztornych - wschodniego skrzydła, którego mury w znacznej części pochodzą z czasów fundacji opactwa. Wśród zachowanych wnętrz na szczególną uwagę zasługuje kapitularz - wspaniała sala, nakryta sześcioprzęsłowym sklepieniem krzyżowo-żebrowym, niegdyś będąca najważniejszym pomieszczeniem w klasztorze. Obecnie trwają tu prace nad ekspozycją kamiennych detali, pochodzących z rozebranych zabudowań.
Stojąc przed zachodnią elewacją istniejącego skrzydła, spróbujmy zrekonstruować w myślach dawny wygląd klasztoru - wszak w tym miejscu znajdował się niegdyś „rajski dwór”, jak cystersi nazywali wirydarz, który zapewniał im kontakt z przyrodą przy całkowitym zamknięciu na świat zewnętrzny. W ogrodzie uprawiano ozdobne kwiaty oraz rośliny aromatyczne i lecznicze. Z czterech stron otaczały go krużganki - pierwotnie drewniane, a od czasów gotyckiej modernizacji klasztoru w XV w. - murowane. Do dziś czytelne są ślady sklepień krużganków, z zachowanymi wspornikami o dekoracji figuralnej.
Niestety, nie dotrwały do naszych czasów pozostałe skrzydła klasztoru: północne, mieszczące m.in. dwa refektarze, oraz zachodnie, przeznaczone dla konwersów, czyli braci zakonnych przygotowanych wyłącznie do wykonywania prac fizycznych. Po kasacie Zakonu w 1819 r., niewłaściwie użytkowane, popadały stopniowo w ruinę. Jednak bezpośrednią przyczyną decyzji o ich rozbiórce był pożar w 1915 r. - ten sam, który strawił oryginalną sygnaturkę wieńczącą skrzyżowanie naw kościoła.
Wnętrze świątyni jest nie mniej fascynujące od jej elewacji, przede wszystkim zaś piękne. Polichromie zdobiące ściany i sklepienia sięgają XIV-XV w., należą więc do najstarszych w Polsce. Wyposażenie pochodzi z późniejszego okresu, głównie z XVII i XVIII w. Przykuwa uwagę okazały ołtarz główny ze sceną Wniebowzięcia Matki Bożej, ufundowany ok. 1645 r. przez opata Zbigniewa Ossolińskiego, jednego z największych dobroczyńców koprzywnickiego klasztoru. Warto również zwrócić uwagę na skromną, ale jakże wysmakowaną dekorację rzeźbiarską detali architektonicznych, głównie filarów, półkolumn, a także zworników sklepień. Na jednym z nich, w północnej kaplicy bliźniej, widnieje napis „Simon”, utożsamiany z imieniem pracującego tu architekta. Wielu badaczy przypuszcza, że mógł to być ten sam włoski mistrz Simon, któremu przypisuje się budowę kościoła Cystersów w Wąchocku.
Kończąc wędrówkę przez dzieje koprzywnickiego opactwa, spocznijmy jeszcze na chwilę w kościele lub w kapitularzu. Może prastare, kamienne mury, które przetrwały tyle ludzkich pokoleń, udzielą nam choć części swego spokoju, a odwieczna cisza spowijająca te wnętrza ukoi rozbiegane myśli. A wtedy, z wyciszonym umysłem i otwartym sercem, będziemy gotowi na spotkanie z Bogiem...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie, obdarzaj rodziny swoją łaską!

2024-12-26 14:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Grzegorz Słowikowski

Piękno rodziny budują wszyscy, którzy ją tworzą. Wszyscy w niej są nauczycielami i uczniami. Są nawzajem dla siebie przykładem i wzorem, zachętą do dobra i gotowi na przebaczenie. Ponoszą wspólną odpowiedzialność za dobro. A wówczas nie tylko go pomnażają, ale też strzegą przed mnóstwem zagrożeń. Siłę twórczą posiada wyłącznie rodzina piękna w relacje.

Rodzice Jezusa chodzili co roku do Jeruzalem na Święto Paschy. Gdy miał lat dwanaście, udali się tam zwyczajem świątecznym. Kiedy wracali po skończonych uroczystościach, został młody Jezus w Jerozolimie, a tego nie zauważyli Jego Rodzice. Przypuszczając, że jest wśród pątników, uszli dzień drogi i szukali Go między krewnymi i znajomymi. Gdy Go nie znaleźli, wrócili do Jeruzalem, szukając Go. Dopiero po trzech dniach odnaleźli Go w świątyni, gdzie siedział między nauczycielami, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. Wszyscy zaś, którzy Go słuchali, byli zdumieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami. Na ten widok zdziwili się bardzo, a Jego Matka rzekła do Niego: «Synu, czemu nam to uczyniłeś? Oto ojciec Twój i ja z bólem serca szukaliśmy Ciebie». Lecz on im odpowiedział: «Czemu Mnie szukaliście? Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca?» Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi i wrócił do Nazaretu; i był im poddany. A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te sprawy w swym sercu. Jezus zaś czynił postępy w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W poszukiwaniu Tego, który szuka

2024-12-27 21:31

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bardzo lubię wymyślne wysiłki egzegetów, mające na celu wygładzenie rzekomych chropowatości Biblii. Na przykład taką próbę usprawiedliwienia nieuwagi Maryi i Józefa, którzy zagubili Jezusa w świątyni: „przypuszczać należy, że kobiety maszerują dużo wolniej niż mężczyźni, stąd na pewno Maryja wyruszyła w drogę powrotną z Jerozolimy wcześniej niż Józef, a ten podążył za Nią dopiero kilka godzin później. Ona myślała, że Jezus jest z Józefem, on – że pozostał z Maryją”.

Misternie zbudowana konstrukcja nie bardzo jednak przystaje do opowiadania Łukasza, który stwierdza jedynie, że rodzice nie zauważyli, iż ich dwunastoletni Syn pozostał w Świętym Mieście.
CZYTAJ DALEJ

Sprawa kard. Dziwisza/komisja ds. pedofilii: Skąd Onet ma takie informacje?

2024-12-30 13:18

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

BP Archidiecezji Krakowskiej

Kard. Stanisław Dziwisz

Kard. Stanisław Dziwisz

Komisja zajmuje się wszystkimi sprawami, które toczyły się w prokuraturze i uległy przedawnieniu - powiedziała PAP przewodnicząca Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 Karolina Bućko, odnosząc się do doniesień, że komisja wezwała kard. Dziwisza.

W poniedziałek portal Onet napisał, że były sekretarz papieża Jana Pawła II kard. Dziwisz zostanie wezwany na przesłuchanie przez Państwową Komisję do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję