Reklama

Zarys historii parafii pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Kamionnie

Niedziela podlaska 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Wieś Kamionna powstała pod koniec XV w. Jej początkowa nazwa brzmiała: w 1503 r. Kamienmost, później Kamionlas/Kamionolas (od 1509 r. do końca XVIII w.). Dzisiejsza postać nazwy Kamionna (wcześniej Kamienna) znana jest od 1790 r.
Właścicielem tych terenów, które wchodziły w skład dóbr łochowskich, na przełomie XIV/XV w. był przypuszczalnie Wawrzyniec z Targowego (dzisiaj dzielnica Targówek w Warszawie), wojski (1398-1415), podsędek (1415-1427) i łowczy warszawski (1428). Jest on protoplastą rodu Kuszabów h. Paprzyca, który osiadł w Łochowie, przyjmując nazwisko Łochowski. W 1428 r. dobra te należały do jego syna - Dziersława Targowskiego (zm. ok. 1446), łowczego warszawskiego (1428-ok. 1446). Jego syn Mikołaj Targowski z Łochowa (zm. ok. 1498) ufundował tutaj pierwszy kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, św. Jana Chrzciciela i św. Mikołaja. To wydarzenie miało miejsce w „Niedzielę Świętych Królów”, czyli 6 stycznia 1488 r. Z nieznanych jednak przyczyn przerwano budowę w Łochowie i zmieniono lokalizację, kontynuując ją od 1489 r. w Kamionolasie. Należy jednak przypuszczać, że akt fundacyjny został sporządzony w Łochowie, a później - z nieznanych dziś przyczyn - kościół zbudowano w Kamionnie. W 1503 r. współkolatorem tejże świątyni był kanonik pułtuski ks. Marcin Wąsowski, bliski współpracownik ks. Erazma Ciołka h. Sulima (zm. 1522), biskupa płockiego (1503-1522). Tegoż roku czterej synowie fundatora: Jakub, Jan, Mikołaj i Dziersław Łochowscy zobowiązali się wydzielić 3 włóki poświętnego przy kościele oraz dali plebanowi dochody w postaci rączki miodu (jeden bór bartny). Pierwszym plebanem w Kamionolasie został wówczas ks. Piotr (do ok. 1510), a po nim tę funkcję pełnił w latach 1510-1519 ks. Bernard Świerczewski ze wsi Świercze. Kanoniczna erekcja parafii nastąpiła między 1518 a 1524 r. staraniem ks. Ścibora Żelazowskiego (1519-1542).
Drugi kościół ufundował w 1576 r. dziedzic części Łochowa, Twarogów i Lasek Jan Łochowski h. Kuszaba razem ze swoimi braćmi, którzy byli ówczesnymi kolatorami kościoła w Kamionolasie. Konsekracja świątyni, która miała wezwanie Świętych Dziesięciu Tysięcy Rycerzy Męczenników, odbyła się przed 1591 r. Ale już w tym roku kościół wymagał gruntownego remontu, którego podjął się ks. Walentyn Brokowski (1584 - ok. 1591). W 1704 r., w czasie przejścia wojsk szwedzkich, idących z Węgrowa do Kamieńczyka nad Bugiem, kościół uległ zniszczeniu.
Trzecią, modrzewiową świątynię w Kamionnie - za czasów ks. Stanisława Mościckiego (prob. 1671-1709) - ufundował w 1704 r. właściciel dóbr Kamionna - Stanisław Godlewski h. Gozdawa (zm. 1709), starosta nurski (1688-1709) i kasztelan podlaski (1705-1709). Po jego śmierci prace kontynuował jego brat - Jan Stanisław Godlewski (zm. 1717), stolnik (1689-1710) i podkomorzy nurski (1710-1717). Konsekracji kościoła pw. Świętych Dziesięciu Tysięcy Rycerzy Męczenników dokonał 1 lipca 1739 r. Marcin Załuski (1700-1768), biskup tytularny Drasus (1732), sufragan płocki (1732-1765). W latach 1865-1866 został przeprowadzony gruntowny remont świątyni pod kierunkiem ks. Józefa Wiktora (1829-1882), proboszcza w Kamionnie (1857-1882).
Obecny murowany kościół, w stylu neogotyckim, pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, został zbudowany w latach 1904-1909 według projektu Józefa Piusa Dziekońskiego (1844-1927), staraniem ks. Antoniego Dzikowskiego (1859-1938), ówczesnego proboszcza w Kamionnie (1894-1920) oraz przy pomocy dziedzica Łochowa - Zdzisława hr. Zamoyskiego (1842-1925), właściciela klucza jadowskiego i kołodziążskiego oraz jego żony Marii ze Szwykowskich. Aktu poświęcenia dokonał 22 czerwca 1909 r. wspomniany ks. Antoni Dzikowski za pozwoleniem Konsystorza Warszawskiego.
W czasie I wojny światowej 8 sierpnia 1915 r. wojska rosyjskie wysadziły w powietrze dwie wieże, które padając, zniszczyły znaczną część świątyni. Przez kilka lat nabożeństwa były odprawiane w drewnianej kaplicy, urządzonej w domu parafialnym (1915-1921). W latach 1920-1923 funkcję proboszcza w Kamionnie pełnił ks. Michał Woźniak (1875-1942) - przyszły męczennik obozu koncentracyjnego w Dachau, wyniesiony do chwały ołtarzy 13 czerwca 1999 r. przez Ojca Świętego Jana Pawła II. Dzięki jego staraniom, pod kierunkiem inż. Adama Michalskiego, odbudowano fasadę kościoła. Prace te sfinalizował ks. Witold Lewicki (1888-1966), proboszcz Kamionny (1923-1966). Odrestaurowana świątynia została konsekrowana 16 maja 1927 r. przez ks. Henryka Przeździeckiego (1875-1939), biskupa siedleckiego, czyli podlaskiego (1918-1939). Mocą konstytucji apostolskiej Vixdum Poloniae unitas z 28 października 1925 r. parafia Kamionna przeszła z archidiecezji warszawskiej do diecezji siedleckiej, czyli podlaskiej.
W czasie wojny (23 listopada 1941 r.) kościół stracił dwa dzwony i doznał wielu szkód w czasie przechodzenia frontu (11-21 sierpnia 1944 r.). Staraniem kolejnych proboszczów: wspomnianego ks. Władysława Lewickiego i ks. Henryka Bujnika (1966--1982) uzupełniono wyposażenie świątyni.
W 1991 r. ks. Jan Kazimierczuk (ur. 1937), proboszcz w Kamionnie w latach 1982-1991, zmienił dach nad prezbiterium. W 1995 r., staraniem ks. Stanisława Grochowskiego (prob. 1991-1995) i jego następcy ks. Marka Bielaka, cały dach kościoła został odremontowany.
Warto zaznaczyć, że z parafii Kamionna pochodził ks. Michał Godlewski (1872-1956) - syn miejscowego dziedzica Antoniego Godlewskiego (1826-1899). W latach 1904-1926 był on wykładowcą historii w petersburskiej Akademii Duchownej, a w latach 1927-1949 na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. 21 października 1916 r. został mianowany biskupem tytularnym Agbia i sufraganem łucko-żytomierskim (1917-1926). 14 stycznia 1949 r. został mianowany arcybiskupem tytularnym Amorianus.
Obok kościoła, po przeciwnej stronie ulicy, stoi murowana plebania zbudowana w latach 1922-1923 przez bł. ks. Michała Woźniaka. Jej projekt - autorstwa arch. Józefa Piusa Dziekońskiego - powstał w 1910 r., za czasów ks. Antoniego Dzikowskiego (1894-1920). Budowa plebanii została zakończona w latach 1923-1924 przez ks. Władysława Witolda Lewickiego (prob. 1923-1966).

Kaplice:
Łochów Fabryczny - kaplica dojazdowa (dawniej: Tartak Baczkowski, a później Baczki Fabryczne) swymi początkami sięga II wojny światowej, kiedy
1 marca 1942 r. otwarto i poświęcono tutaj Tymczasowy Szpital Epidemiczny. Wraz z likwidacją szpitala przestała istnieć kaplica. Obecna, pw. bł. Jadwigi Królowej, została zbudowana w latach 1983-1985 staraniem wspomnianego ks. Jana Kazimierczuka. Jej poświęcenia dokonał 15 sierpnia 1988 r. Jan Mazur, biskup siedlecki czyli podlaski (1968-1996) w ramach obchodów 500-lecia istnienia parafii.

Porządek Mszy św.:
- niedziele i święta:
- kościół parafialny: 9.00, 12.00, 17.00 (zima: 16.00)
- kaplica w Łochowie Fabrycznym: 10.30 (wakacje: 8.00)
- święta niebędące dniami wolnymi od pracy:
- kościół parafialny: 9.00, 17.00
- kaplica w Łochowie Fabrycznym: 18.00
Odpust w parafii: Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny - 8 grudnia, Dziesięciu Tysięcy Męczenników - 22 czerwca.
Nabożeństwo adoracyjne: przed Niepokalanym Poczęciem Najświętszej Maryi Panny - 6-8 grudnia.
Księgi metrykalne: Księgi Chrztów: od 1743 r.; Księgi Małżeństw: fragmenty 1629-1631; od 1645 r. (brak 1743-1745); Księgi Zmarłych: od 1647 r. (brak 1656-1746)

Bibliografia:
Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie. III /Q/. Akta parafii Kamionna 1818-1921; 1925-1939; 1922-1982; 1955-1965; 1984; P. Aleksandrowicz, Diecezja siedlecka czyli podlaska, Sadowne 1956; Z. Czumaj, Dzieje parafii Kamionna koło Węgrowa w latach 1488-1945, Warszawa 2001 (mps); I. Galicka, H. Sygietyńska, Województwo Warszawskie. Powiat Węgrowski (Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, t. X z. 26), Warszawa 1962; Katalog kościołów i duchowieństwa Diecezji Siedleckiej czyli Podlaskiej na rok 1929, Siedlce 1929; S. Ulaczyk (oprac.), Rocznik Diecezji Drohiczyńskiej. Spis parafii i duchowieństwa 1999, Drohiczyn 1999; T. Zasłona, Bł. Ks. Michał Woźniak w dziejach parafii Kamionna, Niedziela Podlaska nr 44 (2001) 5/320, s. III.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szef PSP: w zawalonej kamienicy w Cieszynie zostały znalezione dwie osoby

2024-12-30 07:13

[ TEMATY ]

Cieszyn

PAP/Michał Meissner

Zakończyła się akcja ratownicza w zawalonej kamienicy w Cieszynie. Jak poinformował w niedzielę przed północą szef PSP nadbryg. Mariusz Feltynowski, na miejscu znaleziono dwie osoby: jedną po godz. 21. a drugą o 23.10. Dodał, że oznak życia u tych osób nie było.

W czasie briefingu prasowego szef PSP nadbryg. Mariusza Feltynowski poinformował, że faza działań ratowniczych na miejscu katastrofy, do której doszło nad ranem w Cieszynie została zakończona.
CZYTAJ DALEJ

Święta Rodzina jako wzór oddania się Bogu

Niedziela szczecińsko-kamieńska 52/2009

[ TEMATY ]

Święta Rodzina

Karol Porwich /Niedziela

Ojciec Święty Jan Paweł II nie miał wątpliwości, że rodzina jest najważniejsza, dlatego też prawie połowę swego wysiłku duszpasterskiego skoncentrował właśnie na rodzinie. Miał niezwykły dar rozumienia istoty małżeństwa i rodziny.

W dzisiejszym świecie, gdzie coraz bardziej widoczny jest kryzys rodziny, gdzie nieustannie poszukuje się wzorców i autorytetów, lekarstwem może okazać się model Świętej Rodziny jako wzór do naśladowanie w codziennym życiu. Święta Rodzina z Nazaretu jest doskonałym przykładem najpełniejszego rozwinięcia cnót Bożych: wiary, nadziei i miłości, a także poszanowania woli Bożej i przestrzegania przykazań Bożych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na 6 stycznia ks. Mariusza Rosika: Dokąd gwiazda prowadziła

2024-12-30 11:22

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Karol Porwich/Niedziela

Zapisana na karcie Ewangelii scena owiana jest poświatą tajemniczości. Rozgrywa się pod rozgwieżdżonym niebem, we wschodnich – pełnych kolorów i zapachów – klimatach, co jeszcze bardziej fascynuje i zaciekawia. Ewangelista posłużył się gatunkiem literackim zwanym legendą. Legenda opisuje wydarzenia historyczne, używając bogatej symboliki, aby przekazać przesłanie ponadczasowe.

Jednak legenda o trzech tajemniczych wędrowcach obrosła legendami, które nie mają nic wspólnego z Mateuszowym opowiadaniem. Jakimi?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję